Sulalatus
Salatin juga dikenali sebagai Sejarah Melayu.
Karya ini telah dikarang oleh Tun Sri Lanang ketika beliau menjadi
Bendahara paduka Johor bermula tahun 1580 hingga 1615. Beliau telah dilahirkan
di Bukit Seluyut, Johor pada tahun 1565. Karya ini bergenre sejarah yang
mengandungi lima belas bab kesemuanya. Karya agung ini menceritakan tentang
perihal zaman kesultanan Melayu Melaka yang dikatakan di bawa dari Goa. Hal ini
dapat dibuktikan dalam ayat berikut :
“Pada antara itu ada seorang Orang Besar, terlebih mulianya dan terlebih besar
martabatnya daripada yang lain. Maka berkata ia kepada fakir, “ Hamba dengar
ada Hikayat Melayu dibawa oleh orang dari Goa; barang kita perbaiki kiranya
dengan adatnya, supaya diketahui oleh segala anak cucu kita yang kemudian dari
kita…”
Karya ini mempunyai banyak versi antaranya versi W.
G Shellabear, Munshi Abdullah dan versi
Raffles MN. Karya ini mengisahkan tentang zaman pemerintahan raja terdahulu
seperti zaman pemerintahan kesultanan Melayu Melaka. Pelbagai kisah yang boleh dijadikan tauladan
kepada masyarakat pada hari ini. Walaupun karya ini berkisarkan tentang zaman
pemerintahan raja-raja, karya ini tetap boleh dijadikan panduan hidup serta
mendidik masyarakat pada hari ini. Pelbagai nilai Melayu yang tergambar dalam
karya ini seperti nilai estetika yang
menjadi keutamaan dalam karya Melayu iaitu estetika dari segi adab dan adatnya,
estetika dari segi retoriknya dan sebagainya. Selain itu terdapat juga nilai
Melayu yang melihat tentang etika dan kepimpinan dalam Masyarakat Melayu.
Masyarakat Melayu digambarkan sebagai masyarakat
yang bijak mendidik serta mementingkan keagamaan. Hal ini menyebabkan lahirnya
pelbagai bentuk sastera. Selain sastera sejarah terdapat juga sastera lipur
lara, undang-undang, epik, mitos, dan agama. Melalui penelitian terhadap karya
agung Sulalatus Salatin Sejarah Melayu pelbagai falsafah melayu yang digarap
dalam penceritaan ini. Hal ini merupakan salah satu sebab mengapa Sulalatus
Salatin diangkat sebagai karya agung. Antara bentuk falsafah Melayu yang terkandung
dalam karya ini seperti falsafah nilai dan etika, kepimpinan, waad, estetika,
bahasa, agama dan banyak lagi. Namun hanya sebahagian falsafah Melayu sahaja
yang akan dikupas dalam penelitian terhadap falsafah Melayu dalam karya agung
Sulalatus Salatin ini.
Falsafah Nilai dan
Etika dalam Sulalatus Salatin
Ilmu
etika melihat tingkah laku manusia dari sudut yang baik dan yang buruk.
Perkataan etika berasal daripada perkataan ethos
yang ditakrifkan sebagai adat kebiasaan atau perlakuan yang lazim bagi sesuatu
kelompok. Manakala dalam bahasa Latin ethos
disebut sebagai mores iaitu ‘moral’
yang mempunyai perbezaannya dengan etika.
Kehidupan setiap manusia, sememangnya mempunyai tanggapan yang baik dan
buruk. Oleh hal yang demikian, terdapat peraturan dan pegangan yang boleh
mengawal setiap tingkah laku manusia. Etika merupakan ilmu tentang falsafah
moral yang berkaitan dengan nilai dan pemikiran. Bidang ilmu etika ini
menyentuh tentang kebaikan dan kejahatan serta sifat-sifat yang berkaitan dengannya.
Menurut Mana Sikana, 1996 Ilmu etika dalam ajaran Islam dibentuk oleh rukun
iman dan rukun islam melalui proses ihsan, ikhlas dan takwa.
Menurut mana Sikana ilmu etika boleh dibahagikan
kepada dua, pertamanya falsafah iaitu nilai buruk dan baik ditentukan oleh
pertimbangan manusia sendiri. Kedua bercorak agama iaitu melihat hubungan
manusia dengan tuhannya dan manusia dengan manusia. Nilai pahala dan dosa
dijadikan sebagai pengukur akhak. Bidang falsafah etika yang melihat tentang tingkah laku manusia ini
terkandung dalam hasil penulisan masyarakat terdahulu. Nilai tingkah laku ini
dapat dilihat dalam naskhah karya agung Sulalatus Salatin yang banyak
menceritakan tentang perihal kepimpinan masyarakat dahulu. Karya ini ada
menyebut tentang tingkah laku manusia dari sudut yang baik hingga ke sudut yang
lebih buruk. Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan ayat yang berikut :
“...maka ada seorang
dayang-dayang raja, orang yang keluar masuk, bukan orang yang tetap di dalam,
bermukah dengan Hang Tuah. Maka diketahui oleh Sultan Mansyur Syah; baginda pun
terlalu murka. Hang Tuah disuruh baginda bunuh kepada Seri Nara Diraja..”
(Sulalatus Salatin: 130)
Petikan ayat di atas diambil daripada peristiwa hang
tuah dihukum bunuh dalam bab keenam. Hang Tuah digambarkan seorang yang sangat
patuh kepada Sultan. Malangnya setelah Hang Tuah dituduh bermukah atau berzina
dengan seorang dayang, Sultan terus menjatuhkan hukuman bunuh tanpa
menyiasatnya dahulu. Hang Tuah tetap akur walaupun beliau tidak bersalah. Hal
ini menunjukkan karya ini memperlihatkan nilai etika dalam kalangan masyarakat
terdahulu mengenai konsep perlakuan buruk dan baik akan dipertimbangkan oleh
manusia itu sendiri .
Falsafah Estetika dalam
Sulalatus Salatin
Estetika
merupaka ilmu yang memperkatakan tentang nilai keindahan. Penelitian terhadap
nilai estetika dalam sesebuah karya sememangnya luas. Keindahan bukan sekadar
tercipta melalui bahasanya, malah keindahan boleh dilihat dalam adat dan
budaya, tingkah laku, gambaran watak dan sebagainya. Persoalan tentang nilai
estetika ini banyak diutarakan dalam sesebuah karya sastera terutamanya dalam
puisi-puisi Melayu. Falsafah estetika
meliputi nilai-nilai keindahan dan seni, nilai retorik, suasana hati dan
pelbagai lagi yang mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan nilai
kecantikan. Masyarakat Melayu sangat menitikberatkan nilai estetika terutamanya
daripada aspek pertuturan kemudian digarap dalam bentuk penulisan. Hampir
setiap karya mempunyai nilai estetika yang tersendiri.
Mana Sikana, 1996 menyatakan orang Yunani Purba
menganggap keindahan itu sebagai sejenis perasaan, yang hanya akan dapat
dinikmati oleh rohani. Islam juga melihat alam sebagai unsur keindahan. Manusia
akan terpesona dengan keindahan alam yang mampu menenangkan jiwa dan
sesungguhnya keindahan ini adalah hakikat daripada kekuasaan Tuhan. Hal ini
menunjukkan takrifan mengenai nilai ‘estetika’ sangat luas. Pelbagai pandangan
yang diberikan mengenai nilai estetika. Dalam konsep penghasilan sesuatu karya
sastera, nilai estetika dapat dilihat melalui kepelbagaian bentuk bahasa yang
digunakan seperti penggunaan bahasa asing dan puisi dalam karya. Masyarakat
dahulu sememangnya terkenal dengan nilai estetika dalam penggunaan bahasa.
Berdasarkan penelitian terhadap karya agung
Sulalatus Salatin, nilai estetika dapat dilihat berdasarkan penggunaan puisi
dalam karya ini. Terdapat beberapa puisi Melayu tradisional yang terkandung
dalam penulisan karya ini. Antaranya dalam bab kesepuluh, dalam peristiwa Tun Mutahir dijadikan Bendahara, halaman 207.
Selain itu, penggunaan puisi tradisional ini juga dapat dilihat dalam bab yang
sama dalam peristiwa Meminang “Puteri Gunung Ledang”. Penggunaan bait-bait
puisi dapat dilihat dalam contoh yang berikut:
Kuning Ledang bagai dikarang, Riang-riang
disambar wakab; Hairan
memandang dunia sekarang, Bayang-bayanghendak ditangkap.
(Sulalatus Ssalatin: 214)
Petikan puisi tradisional di atas telah diungkapkan
bunga telipuk semasa peristiwa Tun Mamad hendak meminang Puteri Gunung
Ledang untuk sultan Mahmud Syah.
Keagungan bahasa Melayu klasik ditandai dengan bahasa yang mempunyai nilai
estetika. Bahasa yang dituturkan bukan sekadar dituturkan dalam bentuk
kebiasaan, malah masyarakat dahulu juga menggunakan pelbagai puisi seperti
pantun, seloka, syair dan sebagainya untuk menyampaikan sesuatu maklumat. Hal
ini memperlihatkan nilai estetika dalam sesuatu karya.
Falsafah Waad dalam
Sulalatus Salatin
Waad
merupakan sebuah perjanjian yang dibuat antara rakyat dan pembesar dan antara
pembesar dengan susur galur keturunannya. Masyarakat dahulu mempercayai bahawa
pelanggaran waad akan memberi kesan yang buruk kepada pihak yang memungkirinya. Sulalatus Salatin merupakan karya yang
berbentuk historikal. Bentuk penceritaan banyak mengisahkan tentang
pemerintahan raja-raja terdahulu. Perjanjian waad ini sering digunakan sebagai
satu kaedah berteguh janji antara dua pihak. Waad ini bukan merupakan suatu
perjanjian yang biasa. Masyarakat dahulu percaya bahawa, sesiapa yang melanggar
waad ini akan menerima akibat daripada perjanjian tersebut. Terdapat juga
perjanjian pemindahan kuasa antara Sultan dengan jurai keturunan dibawahnya.
Waad merupakan sesuatu yang lazim bagi
masyarakat pada zaman dahulu. Hal ini
dapat dibuktikan dalam beberapa peristiwa yang melibatkan perjanjian antara dua
pihak . Hal ini dapat dilihat dalam bab kedua
dalam peristiwa bersumpah berteguh janji antara Demang Lebar Daun dengan
Seri Teri Buana. Jika ada antara dua pihak yang melanggar perjanjian ini,
dipercayai akan memperolehi musibah. Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan
ayat yang beriku:
“Barang siapa hamba
Melayu derhaka mengubahkan perjanjiannya, dibalikkan Allah bumbungan rumahnya ke
bawah kaki ke atas.” Maka sembah Demang Lebar Daun, “ Jikalau raja Melayu itu
mengubahkan perjanjian dengan hamba Melayu, binasakan Allah negerinya dan
takhta kerajaannya.”
(Sulalatus Salatin: 26)
Petikan ayat di atas memperlihatkan waad yang telah
dibuat antara Demang Lebar Daun dan Seri Teri Buana. Terdapat juga waad lain
yang terkandung dalam karya Sulalatus Salatin ini seperti dalam peristiwa
wasiat Bendahara Paduka Raja dan wasiat Sultan Muzaffar Syah. Hal ini memperlihatkan masyarakat dahulu
mempercayai kesan pelanggaran waad terhadap sesuatu perjanjian yang dibuat.
Falsafah Kepimpinan
dalam Sulalatus Salatin
Nilai
kepimpinan dapat ditonjolkan dalam karya-karya prosa Melayu tradisional.
Buktinya, selain wujud kelompok sastera sejarah, undang-undang, keagamaan dan
lipur lara dalam perkembangan era kesusasteraan Melayu juga telah wujud sastera
epik iaitu karya yang mengagungkan kepahlawanan seseorang. Contohnya sastera
epik seperti Hikayat Amir Hamzah, Hikayat Hang Tuah dan sebagainya. Masyarakat
dahulu menganggap bahawa keagungan pahlawan biasanya dapat dilihat melalui
kegagahannya serta kehebatan yang luar daripada kebiasaan. Selain itu,
kepahlawanan juga dapat dinilai melalui kepimpinan seseorang dalam memerintah
sesebuah kerajaan. Perihal kepimpinan golongan pemerintah ini dapat dilihat
dalam karya Sulalatus Salatin yang banyak menceritakan tentang kepimpinan
raja-raja dahulu bermula daripada kepimpinan yang adil sehingga pemerintahan
yang kejam. Kepimpinan yang adil dapat dilihat dalam petikan ayat yang berikut:
“...demikian istiadat
dahulukala, jangankan di dalam negeri Melaka itu akan dapat membunuh tiada
dengan setahu raja, jika pada negeri lain sekalipun, lamun takluk Melaka, tiada
dapat membunuh…”
(Sulalatus Salatin: 185)
Petikan di atas diambil pada zaman pemerintahan
Sultan Alau’d-Din Riayat Syah atau gelarannya ketika usia kecil Raja Ahmad.
Beliau dikatakan seorang pemimpin yang adil. Kepimpinan yang adil ini wujud
dalam kelompok falsafah Melayu. Hal ini
juga dapat dibuktikan melalui
karya-karya Melayu yang bayak menceritakan tentang kepimpinan yang adil dan
bertanggungjawab. Petikan di atas menunjukkan bahawa Sultan Alau’d-Din Riayat
Syah merupakan pemerintah yang adil kerana sangat mengambil berat tentang
kebajikan rakyatnya dan menumpukan
sepenuh perhatian terhadap hal ehwal negerinya. Selain itu, nilai kepimpinan
Sultan Alau’d-Din juga dapat dilihat sebelum beliau mahu menghembuskan nafas
yang terakhir melalui wasiat yang diberikan kepada anaknya:
“Hei anakku, adapun
engkau hendaklah banyak-banyak sabar, ampunpu akan segala hamba sahayamu, dan
baik-baik memelihara akan dia...Dan segala anak Melayu baginda pun besar
dosanya, jangan olehmu diaifi dia, dan sampaikan kepada hukum syarak dosanya
derhaka, bunuhlah;..Jikalau engakau bunuh ia tiada dengan dosanya, bahawa
kerajaanmu binasa.”
(Sulalatus Salatin: 186-187)
Petikan di atas menunjukkan wasiat yang berunsur
nasihat mengenai kepimpinan dalam pemerintahan. Beliau telah menasihati anaknya
Raja Mamat supaya menjadi seorang pemimpin yang adil, pengampun dan memelihara
kerajaan dengan baik. Beliau juga meminta Raja Mamat supaya tidak mengaibkan
rakyat yang melakukan kesalahan serta tidak menghukum rakyat yang tidak
bersalah. Hal ini jelas menunjukkan terdapat nilai kepimpinan agung, adil,
dan berjiwa rakyat dalam Sulalatus Salatin
sejarah Melayu.
No comments:
Post a Comment