Tuesday, 28 May 2013

Falsafah dalam Karya Hikayat Hang Tuah


Hikayat Hang Tuah (HHT) ialah sebuah epik kepahlawanan yang merentasi sepanjang zaman naik turun kerajaan Empayar Melaka. Hikayat ini dipercayai mula ditulis sekitar 1700 (Leiden manuscript Cod.Or.1762.), tetapi manuskrip lengkap adalah bertarikh 1849. HHT mengandungi cerita-cerita tentang kepahlawanan Hang Tuah atau perbuatan handal tokoh-tokoh Melayu yang lain. Dalam HHT ini, terdapat banyak nilai Melayu atau ilmu pengetahuan orang Melayu mengenai hal yang di luar alam biasa atau tidak kelihatan.
Menurut Mohd Affandi Hassan et. al (1994: 45), pemikiran dan nilai-nilai dua wira feudal, iaitu Hang Tuah dan Hang Jebat sangat mempengaruhi pemikiran golongan tertentu dalam masyarakat Melayu. Menurut HHT, raja dianggap sebagai keturunan raja keinderaan (Kassim Ahmad 1966: 1 dalam Mohd. Affandi (1994: 45) ). Menurut seorang pedagang, “Barang siapa melihat rupa raja itu ia bertemu dengan Allah Taala, demikianlah.” Mereka mempercayai bahawa raja itu dilantik terus oleh Allah.
            Menurut Mohd. Affandi (1994: 47), Hang Tuah hanya mentafsir agama Islam mengikut aliran yang menyokong kepentingan golongan pemerintah feudal tempat dia berkhidmat. Hang Tuah pernah berkata bahawa “Raja itu tidak dapat ditahani; barang kehendaknya itu berlaku atas segala hambanya, kerana raja itu ganti Allah Taala di dalam dunia ini.” (Kassim Ahmad 1966: 232 dalam Mohd Affandi 1994: 47).      Salah satu tugas Hang Tuah di istana adalah menyediakan tempat-tempat beradu untuk pembesar-pembesar yang menjadi tamu dan menghiburkan mereka dengan kisah-kisah kehandalannya dalam peperangan sebelum mereka beradu.
Hang Tuah juga melibatkan diri dalam pembinaan istana kerana membina istana juga merupakan kegemaran raja-raja Melayu pada zaman feudal (Kassim Ahmad 1966: 53 dalam Mohd. Affandi 1944: 49). Sejarah Melayu ada mengisahkan bagaimana Bendahara Tun Perak sendiri terpaksa membetulkan kecacatan yang terdapat pada istana raja (W.G. Shellabear 1975: 133, 134). Menurut Raja Chulan (1966: 92) dalam Mohd. Affandi 1944: 49, beberapa pegawai terpaksa meletakkan jawatan kerana gagal membina sebuah istana baru mengikut bentuk yang disukai raja.
            Wira-wira feudal hendaklah pandai melayani kegemaran tuan-tuan mereka dan berburu merupakan salah satu hiburan kepada raja-raja Melayu pada zaman feudal. Hang Tuah juga sangat dikasihani raja kerana dia melayani sahaja kehendak raja, misalnya mendapatkan isteri-isteri dan gundik-gundik. Dalam hal ini, Hang Tuah berpegang teguh kepada prinsip taat setia membuta tuli walaupun dia dihukum bunuh secara tidak adil oleh raja kerana beliau dituduh melakukan sumbang bersama-sama gundik raja di dalam istana. Hang Tuah difitnah oleh pegawai-pegawai istana yang lain kerana mereka berasa iri hati di atas kasih sayang raja terhadap Hang Tuah. 
            Mengikut pemikiran Hang Tuah, raja berhak bertindak sesuka hati kerana raja dianggap sebagai pengganti Allah di bumi (Kassim Ahmad 1966: 232 dalam Mohd. Affandi 1994: 52). Taat setia kepada raja itu penting untuk menjaga nama baik seseorang dan merupakan satu syarat utama untuk ke syurga. Hang Tuah pernah berhujah kepada Hang Jebat: “Adapun pekerjaanmu derhaka olehmu di dalam akhirat jemah… akan kita diperhamba raja ini hendaklah pada barang sesuatu pekerjaan itu bicarakan sangat-sangat, seperti kata orang tua-tua: ‘Baik mati dengan nama yang baik, jangan hidup dengan nama yang jahat: supaya masuk syurga jemah.’ (Kassim Ahmad 1966: 319, 315 dalam Mohd Affandi 1994: 52).
            Dari segi ini, Hang Tuah menyeleweng dalam memahami Islam. Islam mengutuk taat setia membuta tuli yang mengatasi pertimbangan-pertimbangan etika. Sebagai contoh, Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: “Mendengar dan mematuhi adalah tanggungjawab seseorang Muslim baik bersabit perkara-perkara yang disukainya atau tidak, asalkan ia tidak diperintah melakukan sesuatu perbuatan yang mengingkari Allah, di mana mereka wajib jangan mendengar dan mematuhi.” Baginda juga bersabda: “Tiada taat setia dalam perbuatan-perbuatan yang mengingkari Allah; kesetiaan diwajibkan cuma dalam melaksanakan kebajikan.” (Mishkat al-Masabih – terjemaham J. Robson 1973: 780, Jilid IV dalam Mohd Affandi 1994: 52)
Dalam hal ini, Hang Tuah sangat berpegang teguh akan kedaulatan raja dan seterusnya perhambaan tidak berbelah baginya menunjukkan kesan yang besar mitos feudal ke atas pertumbuhan peribadi Melayu, iaitu penghancuran mutlak keperibadian insan (Othman Puteh 1994: 250). Seperti Hang Tuah, Hang Jebat juga merupakan seorang pegawai feudal. Walau bagaimanapun, berbeza daripada Hang Tuah, pada akhirnya Hang Jebat memberontak menentang rajanya. Hang Jebat merupakan sahabat Hang Tuah yang paling akrab dan mereka sering bersama-sama berkhidmat kepada raja. Apabila Hang Tuah dihukum mati buat kali keduanya, Hang Jebat telah dilantik sebagai laksamana menggantikannya (Kassim Ahmad 1966: 290 dalam Mohd. Affandi 1994: 53).
 Walau bagaimanapun, Bendahara dengan secara rahsia enggan menjalankan hukuman dan sebaliknya menyuruh Hang Tuah menyembunyikan diri. Semasa Hnag Tuah tiada di istana, Hnag Jebat berjaya meningkatkan pengaruhnya. Sangkaan Hang Jebat yang Hang Tuah telah meninggal dunia membuatnya berasa bongkak dan bebas daripada batasan dan rintangan. Pada peringkat awal menerima perlantikan sebagai laksamana, Hang Jebat menjalankan tugas-tugasnya dengan setia. “Maka disuruhnya raja membaca hikayat… Hang Jebat pun membaca hikayat, terlalu nyaring suaranya lagi merdu (Kassim Ahmad 1966: 291 dalam Mohd. Affandi 1994: 53). Dia begitu pandai membaca sehingga para pendengar terpesona dan terus menjadi sedih. Rupa-rupanya pada waktu tersebut, kepandaian membaca sastera merupakan suatu keunggulan yang pantas juga disandang oleh seorang panglima perang seperti Hang Jebat (Othman Puteh, 1994: 219).
Oleh hal yang demikian, dia mula bongkak dan melarang pegawai-pegawai lain datang ke istana. Dia mula bernafsu untuk menikmati keistimewaan-keistimewaan raja. “… Dia pun duduk di atas peterena yang keemasan tempat raja duduk itu. Maka biduan empat itu pun bernyanyilah, terlalu ramai makan minum dengan segala bunyi-bunyian. Maka Hang Jebat pun mandi berlangir pada pasu emas tempat raja mandi. Maka ia memakai bau-bauan; maka ia pun menyuruh mengambil peti pakaian itu. Maka diambilnya kain raja yang berpermata itu dipakainya. Setelah sudah maka Si Jebat pun duduk di atas peterena yang keemasan … Hang Jebat pun makanlah seperti kelakuan raja santap; demikian lakunya. Setelah sudah makan maka Hang Jebat pun tidurlah pada tempat raja tidur itu.” (Kassim Ahmad 1966: 298 dalam Mohd. Affandi 1994: 54).

 Hang Jebat juga berfoya-foya dengan dayang-dayang istana. Apabila keadaan bertambah buruk, Bendahara mnededahkan bahawa Hang Tuah masih hidup. Selepas itu Hang Tuah dijemput kembali untuk membunuh Hang Jebat. Menerusi dialognya dnegan Hang Tuah, kita dapat memahami perwatakan Hang Jebat. Dia merupakan seorang pemberontak yang zalim yang bercita-cita menjadi masyhur dalam sejarah. Dia pernah berkata kepada Hang Tuah, “Hai Laksamana, sekali-kali tiada aku menyesal dan takut akan mati, tetapi sudah aku tahu akan kematianku ini pada tanganmu di mana dapat kusalahi lagi? (Kassim Ahmad 1966: 315 dalam Mohd. Affandi 1994: 54). 

No comments:

Post a Comment