Tuesday, 28 May 2013

Falsafah dalam Karya Sejarah Melayu


Karya Sejarah Melayu dianggap sebagai sebuah karya sejarah yang universal bagi masyarakat Melayu tradisi, khususnya yang berpusat pada Empayar Melayu Melaka. Karya ini menggambarkan alam masyarakat Melayu tradisi pada ketika itu, iaitu alam yang merangkumi bidang politik, ekonomi, masyarakat dan juga agama. Dalam lingkungan itu, aspek yang paling penting ialah orang Melayu atau orang Melaka dengan raja-rajanya, peristiwa yang berlaku dan tindakan yang dilakukan di sekitar ketokohan serta alam persekitaran mereka.

Nilai-nilai Feudal 
Dalam Sejarah Melayu ada menceritakan amalan feudalisme Melayu. Feudalisme Melayu mengamalkan berbagai-bagai pantang larang untuk mengingatkan rakyat tentang kerendahan martabat mereka (W.G. Shellabear 1975: 74). Raja pada zaman itu sangat zalim manakala rakyat sangat setia kepada rajanya. Malahan ada anak-anak bangsawan memeras wang daripada rakyat (W.G. Shellabear 1975: 62).
            Terdapat satu peristiwa yang menunjukkan betapa seorang raja itu membenci teguran-teguran ke atas tindak-tanduknya. Apabila raja berkenaan membunuh seorang hamba Allah tanpa sebab-sebab yang munasabah, dengan halus Seri Bija Diraja membayangkan perasaan tidak puas hati. Kemudiannya, raja berkenaan telah membunuh Seri Bija Diraja atas alasan-alasan yang tipis. Salah satu daripadanya ialah Seri Bija Diraja lambat datang menyembah raja pada Hari RAYA (W.G. Shellabear 1975: 180, 194, 195). Selain itu, tiadanya sikap toleransi dapat dilihat dalam peristiwa Tun Kadim. Apabila Inderapura dilanggar todak, Tun Kadim berjaya mengatasi masalah tersebut (W.G. Shellabear 1975: 67; Kassim Ahmad 1966: 416 dalam Mohd. Affandi 1994: 62, 63). Walau bagaimanapun, kejayaannya membawa maut apabila Raja membunuhnya kerana dia dianggap terlalu cerdik dan mungkin kelak menggugat kedudukan raja (W.G. Shellabear 1975: 68).
            Dalam karya ini juga terdapat banyak contoh raja yang zalim. Misalnya Sultan Ahmad menghadapi persaingan dalam usaha menawan hati seorang gadis. Dia menyelesaikan masalah dengan memerintahkan seorang pengikutnya membunuh saingannya (W.G. Shellabear 1975: 186, 187). Unsure-unsur kezaliman ini juga terdapat dalam kisah Sultan Mahmud dan Tun Fatimah. Apabila Sultan Mahmud melihat Tun Fatimah buat pertama kali, dia menaruh dendam terhadap Bendahara Mutahir, bapa Tun Fatimah kerana tidak mempersembahkan Tun Fatimah kepadanya sebelum menjodohkannya dengan lelaki lain. Sultan Mahmud mengambil kesempatan apabila Bendahara Mutahir difitnahkan hendak menderhaka. Dia menjatuhkan hukuman bunuh ke atas Bendahara Mutahir, suami Tun Fatimah, dan kesemua anggota keluarga Bendahara Mutahir. Kemudian, Sultan Mahmud mengahwini Tun Fatimah (W.G. Shellabear 1975: 246, 247, 252, 253).
            Sikap Bendaharan mutahir sebelum menjalani hukuman menjadi teladan nilai-nilai feudal. Apabila ahli keluarganya cuba membantah dan menentang, dia melarang dan memarahi merela, sejajar dengan sikap taat setia tanpa berbelah bahagi yang dianjurkan oleh fahaman feudal. Dia menegur anaknya, “Hai Hassan, hendak membinasakan nama orang tua-tua kitakah? Kerana adat Melayu, tiada pernah derhaka.” (W.G. Shellabear 1975: 253).
            Kesan perendahan kemanusiaan Melayu oleh mitos feudal dapat juga dilihat dalam individu-individu yang berjiwa takut dan khuatir. Ketakutan dan kekhuatiran yang menyelubungi jiwa mereka begitu mendalam dan hebat sehingga ada yang sanggup membunuh diri kerana merasakan akan hilang pengikhtirafan raja ke atasnya. Contoh ketakutan dan kekhuatiran yang amat patologikal ini dapat dilihat pada peribadi Bendahara Seri Wak Raja. Pada suatu hari, beliau datang lewat ke istana. Sejurus hendak masuk, pintu istana secara kebetulan tertutup di hadapannya. Dia dengan salah merumuskan bahawa raja tentu marah padanya, lalu membunuh diri (Othman Puteh (1994: 248).
            Itulah yang digambarkan bahawa raja pada zaman dahulu berlaku zalim terhadap rakyat-rakyatnya. Amalan feudal juga telah menjadi satu amalan yang wajib bagi masyarakat pada zaman dahulu. Rakyat yang tidak mengamalkannya pasti akan dibunuh terutamanya apabila melanggar titah raja atau para pemimpin. 

Nilai Pendidikan
Menurut  Laurent Metzger (2007: 76), satu contoh telah membuktikan bahawa kepandaian atau kepintaran kanak-kanak tidak disanjung tinggi malah kadang-kadang pula ditakuti. Pada awal karya ini diceritakan serbuan ikan todak di Singapura. Kemudian para pembaca diberitahu bahawa orang tempatan cuba menghalang kemasukan ikan todak itu dengan badan mereka. Namun mereka tidak berjaya sehingga seorang kanak-kanak mencadangkan mereka menggunakan batang pisang sebagai tembok supaya ikan todak tidak dapat masuk. Cadangan ini diterima dan memang berjaya menghalang kemasukan ikan tersebut ke Pulau Singapura.
            Walau bagaimanapun, budak itu yang begitu pintar tidak dihormati akan tetapi dibunuh serta-merta oleh kerana beliau dikatakan terlalu pandai dan boleh mengancam kedudukan raja dan para pemimpin Singapura pada waktu itu. Jadi jikalau terdapat seorang yang pintar orang itu ditakuti dan dibunuh. Hal ini menunjukkan bahawa kebijaksanaan dan kepintaran kanak-kanak pada masa itu tidak dipedulikan kerana raja dan pemimpinlah yang paling berkuasa dan tiada seorang pun rakyat yang boleh menandinginya.


No comments:

Post a Comment