Monday, 27 May 2013

ANALISIS HIKAYAT HANG TUAH SEBAGAI SEBUAH KARYA AGUNG YANG MENJADI KEBANGGAAN BANGSA MELAYU

1.0  
Pengenalan
Karya agung ialah karya yang mengusik ketenangan dan menyedarkan kita. Lebih penting lagi, karya agung mengajak kita untuk mengenal dan memahami tradisi atau tamadun bangsa yang dipancarkan melalui karya agung itu. Melalui penghasilan karya seni, pemikiran, falsafah, sastera yang cetuskan oleh pemikir, seniman dan sasterawan zaman dahulu kala mereka mampu meninggalkan pengaruh yang besar dan kekal sepanjang zaman. Hasil kepengarangan ini dipelajari, dijadikan panduan, dikekalkan atau dicerna oleh keturunan berikutnya sehinggalah hasilnya menjadi tradisi dan warisan bangsa hingga ke zaman ini. Karya agung Melayu ialah karya yang dapat melambangkan keunggulan daya cipta seniman, penulis dan pemikir bangsa Melayu dahulu kala dalam menggambarkan idealisme, nilai, pandangan hidup, adat, budi, kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya melalui bentuk sastera dan seni yang tinggi nilainya sehingga kesan seni, budaya dan falsafah kekal sepanjang zaman dalam minda kolektif bangsa Melayu.
Setiap bangsa bertamadun mempunyai karya agungnya yang tersendiri. Dalam masyarakat Melayu, karya agung yang terkenal ialah Hikayat HangTuah. Dalam meletakkan kedudukan karya Hikayat Hang Tuah di sisi kesusasteraan Melayu, ramai pengkaji menimbulkan berbagai-bagai kontroversi mengenai kedudukan sebenar karya ini. Hikayat Hang Tuah adalah satu-satunya contoh sastera epik yang ditakrifkan sebagai sastera epik berunsur kebangsaan atau sastera kepahlawanan berunsur kebangsaan. Hikayat ini dianggarkan terkarang selewat-lewatnya pada abad ke-17, terkemudian daripada Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu). Selain Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Hang Tuah termaktub sebagai sebuah karya sastera Melayu yang terindah.
Hikayat Hang Tuah merupakan karya kesusteraan Melayu tradisional yang dikategori sebagai karya agung kebangsaan kerana mengemukakan tokoh agung bagi bangsa Melayu. Watak Hang Tuah memang tidak dinafikan amat disanjung oleh bangsa Melayu semenjak 500 tahun yang lampau. Karya Agung merupakan sebuah prosa yang tebal dan panjang. Begitulah juga halnya dengan Hikayat Hang Tuah yang mengandungi lebih daripada 500 halaman dengsn lebih kurang 146 00 patah perkataan yang terkandung dalam karya ini. Berdasarkan latar Hikayat Hang Tuah juga menepati ciri-ciri karya Agung kerana ceritanya bukan sahaja berkisar di Melaka tepati berkisar di Majapahit, Siam, China, Arab, mesir dan Turki. Menurut Mohd Sharifuddin dan Mohd Lani (1999) dalam buku Sejarah dan Kritikan Sastera, dalam sastera Melayu hanya terdapat satu karya Agung sahaja yang mengetengahkan tokoh bangsa Melayu iaitu Hikayat Hang Tuah. Gambaran ketokohan Hang Tuah diwarnai unsur-unsur supernatural untuk menjadikannya sebuah karya agung dan sekali gus mengangkat martabat bangsa. Keperwiraannya terserlah semenjak beliau masih kecil lagi sehingga digambarkan dapat menewaskan lanun-lanun di pulau dan orang mengamuk di pasar.

1.2       Sinopsis Hikayat Hang Tuah
Isi cerita hikayat ini terbahagi kepada tiga bahagian iaitu kisah awal, zaman kegemilangan dan zaman kemerosotan.
i)                    Bahagian awal
Kisah dimulai dengan memperkenalkan asal-usul raja Bentan yang dikatakan berasal daripada Palembang. Bahagian ini lebih menceritakan tentang kisah Hang Tuah yang semasa kecil yang dikaitkan dengan zaman awal kerajaan Melayu Melaka. Kisah Hang Tuah sewaktu kecil, mengenai keluarganya yang berpindah dari Sungai Duyung ke Bintan. Terdapat juga kisah-kisah Hang Tuah bersama lima orang sahabatnya iaitu Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Sejak berumur 10 tahun lagi Hang Tuah telah menunjukkan kelebihan dan keberanian yang bersama-sama rakannya berjaya mengalahkan lanun, berusaha pergi berburu dan berjaya menyelamatkan seorang pembesar negeri daripada amukan orang mengamuk dengan hanya menggunakan sebilah kapak. Bendahara yang diselamatkan oleh Hang Tuah amat tertarik  dengan sifat-sifat keberanian Hang Tuah itu, lalu memberitahu Sultan tentang kehebatan Hang Tuah dan sahabatnya. Oleh hal yang demikian, Hang Tuah telah diambil bertugas di istana. Juga diceritakan bagaimana Hang Tuah turut melihat peristiwa ganjil sewaktu Raja Bentan berburu di mana anjing perburuan raja telah ditendang oleh seekor pelanduk putih. Tempat berlaku kejadian aneh itu dibuka dan dijadikan sebuah negeri bernama Melaka sempena nama pokok melaka yang menjadi tempat bersandar sultan ketika raja melihat kejadian tersebut. Selain itu diceritakan juga mengenai Raja yang telah menghadiahkan sedikit minuman kepada Hang Tuah dan Bendahara serta turut diberikan persalinan kepada Hang Tuah.

ii)                  Bahagian Kegemilangan
Kegemilangan kerajaan Melayu Melaka dikaitkan dengan ketokohan dan kepahlawanan Hang Tuah. Hang Tuah memiliki kedudukan tempat yang paling penting dan teristimewa di istana Melaka. Hang Tuah yang merupakan pahlawan Melaka memberikan sepenuh taat setia dan patuh kepada segala perintah raja. Kegagahannya menyebabkan Hang Tuah terkenal sebagai seorang pahlawan Melaka yang terbilang. Banyak negeri di takhluki dan menjadi tanah jajahan serta tunduk di bawah kekuasaan raja Melaka. Selain itu diceritakan juga tentang Hang Tuah yang sebagai pengiring raja yang taat dan berani. Beliau pernah mengiringi Sultan Melaka ke Majapahit dan memperolehi keris Taming Sari setelah mengalahkan seorang hulubalang Majapahit. Hang Tuah berjaya mempertahankan martabat Raja Melaka, juga menambahkan kedaulatan negeri Melaka di mata negeri lain. Melaka berjaya mencapai puncak kebesaran dan kekuasaannya hasil daripada keberanian dan ketokohan Hang Tuah. Sebagai seorang pahlawan yang tiada tolok bandingnya, ramai musuh-musuh yang cuba menganiayanya namun mereka telah berjaya dibunuh.
Setelah terserlah kehebatan beliau di mata dunia, Hang Tuah telah mendapat gelaran Laksamana. Hang Tuah juga dilantik sebagai diplomat dan utusan Melaka ke luar negeri seperti utusan ke Siam, China, Benua Keling, Rome, Sailan dan juga ketua angkatan perang. Sifat-sifat Hang Tuah yang sabar, bijaksana dan warak membawa kejayaan yang cemerlang kepada kerajaan Melaka dan ini dengan sendirinya menambahkan kebesaran dan kedaulatan Raja Melaka. Sifat Hang Tuah yang tiada tolok bandingannya ialah ketaatan kepada rajanya. Sungguhpun sultan telah berlaku tidak adil pada dirinya dengan menjatuhkan hukuman bunuh tanpa usul periksa, akibat fitnah, (Hang Tuah diselamatkan oleh Bendahara) tetapi apabila dia dipanggil oleh sultan bagi menghapuskan perbuatan derhaka Hang Jebat, dia bersedia berkhidmat kepada sultan tanpa menaruh perasaan dendam. Malah dia sanggup membunuh sahabat baiknya  sendiri iaitu Hang Jebat, walaupun Jebat menderhaka kerana membela keadilan atas berita pembunuhan Hang Tuah. Bagi Hang Tuah, “Pantang Melayu menderhaka kepada rajanya”. Hang Tuah juga bersedia menjalankan tugas membawa lari anak Bendahara Pahang iaitu Tun Teja bagi dipersembahkan kepada Sultan Melaka. Hang Tuah tidak mudah dikalahkan selagi dia memiliki keris Taming Sari.

iii)                Bahagian akhir (zaman kemunduran)
Kegemilangan dan kekuatan Hang Tuah semakin beransur pudar setelah Hang Tuah semakin tua. Ini dikaitkan juga dengan kemunduran kerajaan Melayu Melaka. Dalam Hikayat Hang Tuah, kemunduran Melaka kali pertamanya dilambangkan dengan kisah Sultan Melaka yang telah kehilangan mahkotanya. Mahkota itu adalah tanda kebesaran kerajaan. Ketika peristiwa itu terjadi, baginda sedang bermain-main di laut Singapura, apabila Baginda menundukkan kepalanya setelah melihat seekor ikan emas yang dikatakan berada di bawah perahunya. Ketika itulah mahkota pusaka Bukit Siguntang itu terjatuh ke dalam laut. Hang Tuah telah menyelam untuk mengambil kembali mahkota tersebut dan berhasil mengambilnya. Tetapi ketika hampir sampai di perahu, tiba-tiba datang seekor buaya putih menyambar keris daripada pinggang Hang Tuah. Mahkota pun terlepas dari tangannya dan keris Taming Sari yang dimiliki oleh Hang Tuah telah dirampas oleh seekor buaya putih. Sejak itulah Hang Tuag hilang kekuatan dan kegagahannya. Selepas berlaku peristiwa tersebut ,sultan amat bersedih. Beberapa lama kemudian, Feringgi datang menyerang Melaka. Sultan terpaksa berundur dan Hang Tuah meninggalkan kehidupan di dunia dengan hidup bertapa di gunung.


2.0              ISI PERBINCANGAN
2.1       Analisis Karya Agung Hikayat Hang Tuah
dalam kajian yang kami lakukan, Hikayat Hang Tuah telah dianalisis berdasarkan tiga aspek utama iaitu melibatkan konsep kepengarangan, kekuatan kepengarangan dan motif kepengarangan.

2.2       KONSEP KEPENGARANGAN
Hampir setiap bangsa di dunia ini mempunyai karya epik atau hikayatnya yang tersendiri. Jikalau orang India terkenal dengan Ramayana dan Mahabharata, orang Greek berbangga dengan Iu’ad dan Odyssey, orang Inggeris mengagungkan Beowulf manakala dalam masyarakat Melayu pula, Hikayat Hang Tuah merupakan antara karya epik yang menjadi kebanggaan bangsa dan telah diangkat menjadi sebuah Karya Agung Melayu. Karya Agung Melayu ialah karya yang tertulis dalam bahasa Melayu, tidak kira di manakah daerah asalnya di dunia Melayu ini dan yang mampu mencetuskan dalam bentuk dan gaya yang luar biasa, unsur-unsur pemikiran, sistem nilai dan kepercayaan, falsafah atau pandangan hidup bangsa Melayu turun-temurun. Pendek kata, Karya Agung Melayu merupakan warisan budaya kesusasteraan bangsa Melayu.
Sebenarnya, jika dikaji tidak dapat ditentukan bilakah Hikayat Hang Tuah ini ditulis dan siapakah pengarangnya. Namun ada yang menganggarkan bahawa Hikayat Hang Tuah ini telah ditulis di antara tahun 1641 dan 1736. Hikayat Hang Tuah tidak ditulis secara menyeluruh dalam tempoh yang singkat atau dalam masa yang sama. Ini terbukti dengan penggunaan bahasa dan teknik penyampaian cerita yang tidak sama. Terdapat lebih kurang 20 versi Hikayat Hang Tuah yang bertulisan tangan telah ditemui kemudian kumpulkan dan berada di England dan Netherlands. Menurut Sulastin Sutrisno (1983), kebanyakan naskhah Hikayat Hang Tuah yang ditulis tidak lengkap sebagai sebuah hikayat dan setakat ini hanya 3 buah edisi sahaja yang lengkap ceritanya dan telah diterbitkan iaitu Edisi Shellabear, Edisi Balai Pustaka dan Edisi Dewan Bahasa Dan Pustaka. Edisi Shellabear yang diterbitkan pada tahun 1909 adalah berdasarkan naskhah yang dimiliki oleh Raja Muda Perak iaitu Raja Abdul Jalil, putera Sultan Idris. Edisi Balai Pustaka yang diterbitkan pada 1966 pula berdasarkan naskhah kepunyaan Koninklijik Bataviaasch Genootschap yang ditulis dalam tulisan Jawi. Manakala penulisan Hikayat Hang Tuah Edisi Dewan Bahasa Dan Pustaka yang diterbitkan pada tahun 1964 oleh Kassim Ahmad pula adalah berdasarkan kepada naskhah yang pada asalnya dimiliki oleh Almarhum Tengku Ibrahim Ibni Tengku Muhammad atau Tengku Seri Utama Raja yang merupakan anggota kerabat Diraja Kelantan.
Hikayat Hang Tuah ini merupakan sebuah hasil karya sastera Melayu lama yang unggul. Hikayat Hang Tuah mengandungi banyak ciri-ciri sastera antaranya mitos, unsur epik, firasat dan sebagainya. Hikayat Hang Tuah merupakan sebuah epik Melayu yang lahir pada zaman kegemilangan masyarakat Melayu tradisional. Kisahnya mencakupi segala pesanan dan gagasan yang harus direnung dan dicerna oleh bangsa Melayu di zaman moden ini khususnya seperti ungkapan semangat Melayu “Takkan Melayu hilang di dunia”.
Pelbagai konsep yang telah dicerapkan oleh penulis di dalam Hikayat Hang Tuah ini antaranya dari aspek bentuk. Sastera rakyat Melayu dapat dibahagikan kepada dua bentuk. Pertama, berbentuk cerita iaitu kisah atau naratif. Kedua pula berbentuk bukan cerita iaitu bukan kisah atau bukan naratif. Sastera rakyat Melayu berbentuk cerita disebut juga cerita rakyat atau cerita lisan, terdiri daripada beberapa jenis cerita, antaranya cerita lipur lara, cerita teladan, cerita binatang, cerita jenaka, mitos, lagenda dan hikayat. Sastera rakyat berbentuk bukan cerita pula sebahagian besarnya berupa puisi seperti ungkapan rakyat, nyanyian rakyat, ungkapan adat, teka-teki, pantun dan gurindam. Dalam kelompok sastera rakyat berbentuk cerita, mitos, lagenda dan hikayat berbeza daripada cerita-cerita lipur lara, teladan, binatang dan jenaka. Perbezaan ini dapat ditinjau dari sudut kepercayaan, latar masa, latar tempat, sifat dan pelaku utama. Hikayat Hang Tuah merupakan sastera tulisan yang berbentuk cerita atau naratif.
Konsep yang kedua pula ialah tulisan. Kedatangan Islam telah membawa perubahan yang amat ketara terhadap masyarakat Melayu ketika itu. Perubahan bukan sahaja dari aspek tauhid dan akidah malahan sistem tulisan masyarakat Melayu ketika itu turut berubah. Sebagaimana yang diketahui tulisan Jawi adalah berasal dari tulisan Arab. Pendakwah-pendakwah Islam berketurunan Arab telah menerapkan sistem tulisan Arab dalam tulisan Jawi. Tujuan utama mereka melakukan usaha sedemikian adalah bagi memudahkan proses pembacaan. Bagi memudahkan ejaan, tanda baris atas dan bawah tulisan tersebut telah dimansuhkan. Tulisan atau aksara dalam hikayat ini dipinjam daripada bahasa Arab. Kemudian ditambah dengan huruf-huruf baharu. Sistem ejaan yang digunakan dalam Hikayat Hang Tuah ini merupakan sistem ejaan Jawi. Penggunaan huruf Jawi atau tulisan Arab ini dapat dilihat dengan jelas sekali menerusi perkataan “Bismillahirrahmanirrahim” dan “wabihinastainubihi” yang kerap kali digunakan di dalam Hikayat Hang Tuah. Perkataan tersebut telah ditulis dengan menggunakan huruf Jawi.
             Konsep yang ketiga pula ialah konsep bahasa asing yang digunakan di dalam Hikayat Hang Tuah. Hikayat Hang Tuah banyak menerima unsur-unsur bahasa asing antaranya hikayat tersebut menerima pengaruh bahasa Arab, Portugis, Jawa dan Sanskrit. Contoh perkataan yang menerima unsur pengaruh bahasa Arab yang terdapat di dalam Hikayat Hang Tuah ialah firasat, hatta, mukah, shahadan, al-kesah, kaus,ikrar, dan wasiat.
            Seterusnya, contoh perkataan yang menerima unsur pengaruh bahasa Portugis yang terdapat di dalam Hikayat Hang Tuah ialah lanchao yang bermakna sejenis perahu layar yang laju, armada pula bermaksud angkatan laut yang terdiri daripada kapal-kapal perang, gebernador yang bermaksud gabenor, seridadu yang bermaksud soldadu dan perkataan di-mitar-nya yang bermaksud ditujunya.

            Selain itu, Hikayat Hang Tuah juga menerima unsur pengaruh bahasa Jawa. Contoh perkataan yang terdapat di dalam hikayat ini ialah perajurit yang membawa maksud pejuang atau askar upahan, pateh iaitu penasihat utama kepada raja, rama andika iaitu ayah tuanku, menira bermaksud saya, paman iaitu bapa saudara sebelah emak atau dibahasakan juga kepada orang-orang lebih tua, kedayaan bererti ‘pengiring’ dan lawang membawa maksud ‘pintu luar’ dan lain-lain lagi.
            Kemudian, Hikayat Hang Tuah turut menerima unsur pengaruh bahasa Sanskrit. Antara contoh perkataan Sanskrit yang terdapat di dalam hikayat ini ialah mahkota, singgahsana, pustaka, duta, dirgahayu, dan lain-lain lagi. Jika dikaji secara teliti, penggunaan kata gelaran “Laksamana” banyak digunakan di dalam penulisan hikayat. Gelaran “Laksamana” yang dianugerahkan kepada Hang Tuah dipercayai berasal dari perkataan Sanskrit yang bermaksud tanda atau markah keutamaan. Gelaran Laksamana diberikan kepada Hang Tuah yang merupakan lambang kesetiaan dan ketaatan yang sepenuhnya terhadap raja-raja.
            Konsep yang keempat pula ialah pengulangan kata. Gaya bahasa melibatkan cara dan gaya seseorang pengarang menyampaikan buah fikiran dan pandangannya sendiri melalui hasil karyanya. Gaya bahasa yang baik melibatkan banyak penggunaan perbendaharaan kata. Menerusi penelitian terhadap Hikayat Hang Tuah, pengulangan perkataan-perkataan tertentu banyak didapati di dalam hikayat ini. Sebagai sebuah hasil karya klasik dan agung, gaya bahasa pengulangan adalah perkara yang lazim didapati. Perkataan-perkataan yang sering kali digunakan secara berulang-ulang di dalam Hikayat Hang Tuah adalah setelah, alkisah, hatta, maka, sebermula, arakian, syahadan dan sekalian.
Konsep yang kelima pula ialah penggunaan kosa kata klasik. Selain dari konsep-konsep yang telah dibincangkan, Hikayat Hang Tuah juga dilihat sering kali menggunakan kosa kata klasik yang berasal dari Arab, Jawa, Siam, Sanskrit dan lain-lain lagi. Antara contoh kosa kata klasik yang dimaksudkan adalah seperti ratna mutu manikam, edan kesmaran, sahaya, masygul dan lain-lain lagi. Jadual dibawah menunjukkan antara contoh kosa kata klasik yang digunakan dalam Hikayat Hang Tuah beserta terjemahannya yang dilakukan dalam bahasa Melayu Moden.


Jadual 1: Penggunaan Kosa Kata Klasik Dalam Hikayat Hang Tuah
Kosa Kata Klasik
Asal
Terjemahan Ke Dalam
bahasa Melayu Moden

aviad
adika
amum
anak bingkis
arkian
andalan
bajuzirah
berpelik
bersuaka
bertandak
Arab
Kawi
Siam




Sanskrit

putih
Tuanku
Pangkat bagi golongan
bangsawan
barang pemberian
sesudah itu
cagaran
baju besi
bersubang kecil
berlindung


Berdasarkan jadual di atas, jelas memperlihatkan perbezaan perkataan dan sebutan bagi kosa kata klasik dengan kosa kata terjemahan yang dilakukan ke dalam bahasa Melayu Moden. Walaupun mempunyai maksud yang sama, akan tetapi perkataan tersebut disebutkan dengan dua cara yang berbeza.
         
2.3       KEKUATAN PENGARANGAN
Kekuatan kepengarangan yang terdapat dalam Hikayat Hang Tuah ini adalah berdasarkan tema dan persolan yang cuba ditonjolkan oleh pengarangnya kepada masyarakat. Tema dan persoalan yang menarik akan menjadikan sesuatu karya itu diangkat untuk menjadi sebuah karya yang agung. Hikayat Hang Tuah tergolong dalam sastera epik yang ditulis untuk mengagung-agungkan tokohnya iaitu Hang Tuah yang muncul pada zaman kerajaan Melayu tradisional. Hang Tuah merupakan watak yang digambarkan sebagai seorang yang hebat kerana menjadi keagungan bangsa, agama dan negara.  Hang Tuah juga turut menjadi lambang kekuatan dan kemegahan bangsa Melayu. Keagungan Hang Tuah menjadi kekuatan dalam Hikayat Hang Tuah kerana ketokohan Hang Tuah boleh dijadikan contoh untuk rakyat berkongsi tokoh yang sama untuk dijadikan ikutan dan dapat menaikkan semangat bagi penyatuan bangsa.
            Hang Tuah juga merupakan tokoh yang berbangsa Melayu yang diwarnai dengan supernatural untuk menjadikannya agung dan sekali gus dapat mengangkat martabat bangsa. Keperwiraan Hang Tuah ini terserlah semenjak beliau masih kecil lagi sehingga digambarkan dapat menewaskan lanun-lanun di pulau dan orang mengamuk di pasar. Hang Tuah juga memiliki pelbagai hikmat seperti tidak mabuk meminum arak, boleh menguasai dua belas bahasa dan dapat bertemu dengan nabi Khidzir. Kebangunan, kebesaran dan kejatuhan Melaka adalah berhubung rapat dengan ketokohan Hang Tuah.
Ketika Hang Tuah masih kecil, kerajaan Melaka baru didirikan dan apabila Hang Tuah besar pula, beliaulah yang menjadi orang kanan bersama Bendahara. Manakala di dalam urusan pentadbiran dan urusan keselamatan dalam negeri, suara Hang Tuah menjadi suara muktamad yang bermaksud segala keputusan yang dikatakan oleh Hang Tuah akan disetujui oleh raja. Apabila Hang Tuah jatuh sakit Melaka diancam oleh Portugis dan terus kalah apabila beliau berundur dari perkhidmatan negara. Hal ini menjadikan Hang Tuah sebagai lambang kekuasaan dan kebesaran Melaka. Ketokohan dan keperwiraan Hang Tuah yang ditonjolkan oleh pengarang inilah yang menjadi kekuatan dalam Hikayat Hang Tuah disamping tema dan persoalan lain yang cuba dibangkitkan oleh pengarangnya untuk menyerlahkan lagi kekuatan kepengarangan dalam Hikayat Hang Tuah.


2.3.2 Persoalan
Selain tema, persoalan juga memainkan peranan penting untuk melihat kekuatan bagi sesuatu kepengarangan. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2008), persoalan ialah sesuatu yang dipersoalkan atau sesuatu yang menjadi masalah. Persoalan juga merupakan pembicaraan, perbahasan atau perbincangan yang diketengahkan dalam sesebuah karya. Terdapat banyak persoalan yang cuba diketengahkan oleh pengarang dalam Hikayat Hang Tuah. Berdasarkan persoalan-peroalan inilah yang akan menjadi kekuatan untuk mengangkat sesuatu karya itu menjadi karya yang agung.
Sesebuah karya sastera akan dibina berdasarkan persoalan-persoalan yang dipetik daripada episod kehidupan dan kegiatan manusia yang melatarinya. Pengarang akan menjalinkan persoalan-persoalan ini sehingga menjadi satu rangkaian peristiwa yang berkesimnambungan antara satu sama lain dan akhirnya dapat membentuk sebuah karya yang mantap. Kesusasteraan Melayu Tradisional seperti Hikayat Hang Tuah ini tidak terlepas daripada memaparkan persoalan-persoalan yang dipetik daripada konteks kehidupan dan budaya masyarakat Melayu tradisional. Persoalan-persoalan inilah yang akan menjadi kekuatan bagi sesebuah karya.
Antara persoalan yang ditimbulkan oleh pengarang dalam Hikayat Hang Tuah ialah persoalan tentang keberanian atau kepahlawanan Hang Tuah. Kepahlawanan Hang Tuah dapat dilihat berdasarkan sikap dan akhlaknya. Hang Tuah juga mempunyai sifat-sifat keperwiraan Melayu silam seperti memiliki ilmu batin iaitu ilmu mempertahankan diri bagi menewaskan musuh. Kepahlawanan Hang Tuah juga dapat dilihat ketika beliau masih kecil lagi. Hal ini kerana beliau telah mengalahkan lanun-lanun bersama dengan sahabat-sahabatnya iaitu Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Kasturi dan Hang Lekiu. Semasa beliau masih kecil juga, beliau bersama kawan-kawannya pernah membunuh empat orang yang sedang mengamuk di hadapan Bendahara Paduka Raja. Disebabkan peristiwa inilah mereka berlima dilantik sebagai Biduanda Raja. Bendahara Paduka Raja amat tertarik dengan keberanian mereka berlima sedangkan segala pegawai dan pertuanan yang mengiringi Bendahara lari melihat orang mengamuk. Keberanian Hang Tuah dan sahabatnya jelas dinyatakan seperti yang terdapat di dalam teks berikut:
“Maka Hang Tuah dan Hang Jebat pun melompat ke kiri ke kanan menyalahkan tikaman orang itu. setelah lalu, ditikamnya orang itu, maka melompat Hang Tuah dan Hang Jebat, ditikamnya seorang: itu pun rebah lalu mati”.
( HHT,1997:37 )

Selain itu, persoalan tentang kebijaksanaan juga menjadi persoalan penting yang terdapat dalam Hikayat Hang Tuah ini. Hang Tuah digambarkan oleh pengarang sebagai seorang yang bijaksana dalam melakukan sesuatu tindakan. Sifat kebijaksanaan yang ada pada diri beliau ini juga menyebabkan raja Melaka semakin menyayanginya. Hang Tuah sememangnya seorang pahlawan yang bijaksana, setiap tindakan yang dilakukan oleh beliau mempunyai tujuan yang tersendiri. Hang Tuah bukan sahaja bijak dalam tindakannya malah beliau juga bijak dalam melakukan helah. Pelbagai helah telah digunakan semasa pertarungan. Hang Tuah juga dikatakan bijak kerana beliau berjaya menguasai 12 bahasa yang dipelajarinya sejak kecil lagi. Antaranya adalah Bahasa Arab, Bahasa Keling, Bahasa Siam, Bahasa Cina dan Bahasa Jawa.
           … Telah berapa lamanya Hang Tuah mengaji Qur’an, maka pengajian itu pun tamatlah. Maka Hang Tuah mengaji nahu pula. Telah sudah tamat pengajiannya, maka dia berkata kepada bapanya, “Ayo bapaku, pada bicara hamba, hendak mengaji pada lebai Keling pula, supaya hamba tahu pula bahasanya.” Maka kata Hang Mahmud, “Benarlah seperti bicara anakku itu.” Maka Hang Tuah pun mengajilah pula pada seorang lebai Keling. Hatta, beberapa lamanya, maka tamatlah dengan bahasa Keling itu, habislah diketahuinya. Maka Hnag Tuah pun berkata pada bapanya hendah mengaji pada lebai Siam pula supaya diketahuilah akan bahasanya. Setelah sudah diketahuinya akan bahasa Siam itu, maka Hang Tuah pun mengaji pula pada seorang lebai Cina. Dengan tiada berapa lamanya maka ia pun tamatlah mengaji bahasa Cina itu. Maka Hang Tuah pun mengaji pula pada lebai Jawa hendak diketahuinya akan bahasa Jawa itu. Kalakian, setelah habislah rata diketahuinya dua belas bahasa itu, maka Hang Tuah pun pulanglah ke rumahnya…
                                                                                                            ( HHT, 1997: 24 )    
Seterusnya, persoalan  tentang ketangkasan. Kejayaan Hang Tuah sebagai pehlawan Melayu dilihat berdasarkan ketangkasan beliau bermain senjata. Terdapat banyak peristiwa yang menunjukkan Hang Tuah sebagai seorang yang tangkas. Anataranya peristiwa ketika beliau yang hanya seorang diri berjaya menumpaskan tujuh puluh orang penjurit yang mengamuk di pasar. Hang Tuah mempunyai taktik tertentu untuk menumpaskan penjurit yang ramai itu. Pada mulanya beliau berundur untuk mencari tempat bertahan. Beliau telah menemui satu lorong yang hanya muat untuk seorang manusia sahaja dan pagar lorong itu diperbuat daripada batu. Hang Tuah masuk ke dalam lorong itu untuk bertahan. Tujuh puluh orang penjurit itu juga masuk ke dalam lorong itu secara beiringan. Dengan ketangkasan yang dimiliki, Hang Tuah berjaya memancung kepala penjurit-penjurit tersebut. Selain itu, ketangkasan Hang Tuah juga dapat digambarkan petikan teks tersebut:
Setelah sudah Laksamana ke sungai, maka penjurit empat puluh itu pun datang ke kiri kanan Laksamana, seraya berkata, “Bunuhlah Melayu ini beri mati-mati.  Jangan lagi beri lepas.” Maka penjurit itu pun berbahagi empat, sepuluh hadapan, sepuluh dari kanan, sepuluh dari kiri, sepuluh dari belakang, lalu ditikamnya pada Laksamana pada tombaknya. Maka ditangkis oleh Laksamana   dengan sarung keris itu seraya dihunusnya keris panjangnya seraya tertinggung ke sungai. Maka ditangkiskan oleh Laksamana tikam penjurit itu empat puluh, suatu pun tiada mengena Laksamana.
                                                                                                ( HHT, 1997: 281 )



2.4     MOTIF PENGARANGAN
Dalam Hikayat Hang Tuah, pengarang memperlihatkan wira agung Melayu iaitu Hang Tuah yang mempunyai cirri kehebatan sebagai seorang wira pada zaman kesultanan Melayu. Watak Hang Tuah ialah simbol kesetiaan orang Melayu kepada Rajanya. Hang Tuah pada zaman Kesultanan Melaka menjadi pahlawan Melaka yang mempunyai sifat-sifat kepahlawanan yang luar biasa dan mengagumkan. Pahlawan Hang Tuah ini menjadi tokoh lagenda yang gemilang dari segi perjalanan hidup dan pencapaiannya serta amat disanjung oleh orang Melayu. Peranan Hang Tuah juga dilihat sebagai lambang semangat orang Melayu pada ketika itu.
            Selain sifat kesetiaan dan kepahlawanan, Hikayat Hang Tuah ini juga terdapat sifat kasih dan sayang antara sahabat yang boleh dijadikan pedoman dan tauladan kepada masyarakat. Selain itu, pengarang memaparkan sikap orang Melayu itu sendiri yang pada zaman dahulu sehingga kini sering fitnah menfitnah selain kuat dengan perasaan hasad dengki. Motif kepengarangan akan dilihat dalam beberapa peristiwa penting dalam Hikayat Hang Tuah ini. Peristiwa pertama adalah mengenai Hang Tuah dalam buangan di Inderapura, kemudian kami mengupas pula mengenai perkahwinan Sultan Melaka dengan Tun Teja, dan akhir sekali kami mengupas pula mengenai pertarungan Hang Tuah dan Hang Jebat.

2.4.1    Hang Tuah dalam buangan di Inderapura (Bab 9)
Bab ini menceritakan tentang sifat hasad dengki dan khianat pembesar-pembesar negeri Melaka terhadap Hang Tuah. Pembesar negeri Melaka telah membuat fitnah yang menyebabkan Hang Tuah dibuang ke Inderapura. Keadaan ini berlaku akibat Hang Tuah terlalu disayangi oleh Raja Melaka sejak kembali dari Majapahit. Antara peristiwa-peristiwa yang membawa kepada berlakunya pembuangan Hang Tuah ke Inderapura ialah pembesar-pembesar Melaka telah bermesyuarat diketuai oleh Patih Kerma Wijaya untuk membuat fitnah ke atas Hang Tuah supaya Hang Tuah dijatuhkan hukuman oleh Raja Melaka. Hasilnya Patih Kerma Wijaya memberitahu Raja Melaka bahawa  Hang Tuah telah bermukah dengan dayang istana. Tanpa usul periksa dan perasaan marah, Raja Melaka menjatuhkan hukuman bunuh ke atas Hang Tuah dan menitahkan Bendahara Paduka Raja untuk membunuh Hang Tuah.
            Bendahara Paduka Raja yang mengetahui perkara sebenarnya tidak sempat untuk menyatakan kepada Raja Melaka. Bendahara Paduka Raja menasihatkan Hang Tuah untuk lari ke Inderapura dan memperhambakan dirinya kepada Bendahara Seri Buana. Di Inderapura, Hang Tuah memberitahu bahawa dirinya telah difitnah berlaku curang dengan dayang istana. Hang Tuah diterima oleh Bendahara Seri Buana dan ditempatkan di kampung Bendahara Seri Buana.
            Hang Tuah telah menjadi anak angkat Dang Ratna iaitu inang Tun Teja yang paling tua. Kebetulan pula Dang Ratna tidak mempunyai anak. Oleh sebab budi pekerti Hang Tuah yang baik, dia disayangi oleh Dang Ratna sehingga menyebabkan Hang Tuah menjadi buah mulut inang-inang lain seperti Dang Rani, Intan Baiduri, Dang Merdu, Dang Senja dan Cendera Midani. Semasa bermain sepak raga bersama Tun Jenal iaitu anak Bendahara Seri Buana, Tun  Karim dan Tun Megat, Hang Tuah telah menunjukkan kepandaiannya bermain sepak raga. Tun Jenal menjemput Hang Tuah untuk datang kerumahnya. Di rumah Tun Jenal diadakan majlis menyambut kedatangan Hang Tuah. Hang Tuah ingin melihat tarian dan mendengar nyanyian Inderapura lalu Tun Jenal menjemput biduanda Tun Teja seperti Dang Merdu, Dang Kemala, Dang Warna, Dang Senja dan Intan Baiduri untuk menari. Suara dan lemah lembut tarian Hang Tuah sungguh mengkagumkan mereka.
            Selepas itu, Hang Tuah dipujuk oleh Raja Inderapura untuk menetap di Inderapura. Hang Tuah berkawan dengan Tun Jenal dan anak pembesar-pembesar di Inderapura. Di Inderapura, Hang Tuah menceritakan pengalaman-pengalamannya semasa berada di Majapahit bersama-sama dengan Raja Melaka. Hang Tuah menceritakan tipu muslihat Betara Majapahit dan Patih Gajah Mada yang ingin membunuhnya. Hang Tuah menghadiahkan kain Melaka kepada Tun Teja iaitu puteri Bendahara Seri Buana yang menjadi tunangan Megat Panji Alam Terengganu. Oleh sebab terlalu suka mendapat kain daripada Hang Tuah, Tun Teja menjemput Hang Tuah makan di istananya. Tun Teja mula jatuh hati kepada Hang Tuah sehingga bermimpi. Mimpi Tun Teja itu disampaikan kepada Hang Tuah melalui Dang Ratna.



2.4.2    Melarikan Tun Teja (Bab 10)
“Lihatlah si tua celaka ini! Pada bicaraku, tua jadi penawar, ini tua menjadi racun! Benarkah engkau berani brkata-kata demikian? Ini bukan kata kau katakan padaku. Orang tua demikian patut digocoh mulutnya dengan tempurung berbulu! Bukan barang-barang kata dikatakan. Hendak membunuh kita pula, si hancur lebur ini! Pada bicaranya, kita mahu akan Tun Tuah itu? Sedang Raja Melaka itu Tuanku hendak akan kita, kita tidak mahu, ini pula hambanya. Seperkara pula, kita pun sudah bertunangan; bukan ia tidak tahu. Sahaja ia ini berani.”
                                                                                                                       (Halaman : 230 – 231)
Bab ini mengisahkan tentang Hang Tuah berusaha kembali ke Melaka dan memperhambakan dirinya kepada Raja Melaka agar kesalahannya diampunkan. Oleh sebab Raja Melaka ingin beristerikan Tun Teja, maka Hang Tuah berusaha membawa Tun Teja ke Melaka untuk dipersembahkan kepada Raja Melaka. Pada mulanya, Hang Tuah berpura-pura cintakan Tun Teja dan menyuruh ibu angkatya, Dang Ratna iaitu inang tua Tun Teja menyampaikan hasratnya tersebut kepada Tun Teja. Pada mulanya Dang Ratna tidak berani menyatakan hasrat Hang Tuah tersebut. Akan tetapi kerana kasihankan kepada Hang Tuah, Dang Ratna sanggup menyampaikan hasrat hati Hang Tuah kepada Tun Teja.
            Tun Teja berasa amat marah kepada Dang Ratna tatkala Dang Ratna menyampaikan hasrat Hang Tuah kerana kedudukannya tidak setaraf. Dang Ratna digocoh dengan tempurung bebulu menyebabkan muka dan mulutnya berdarah. Dang Ratna memberitahu Hang Tuah perkara yang sebenarnya. Keadaan ini menimbulkan kemarahan Hang Tuah yang menyebabkan Hang Tuah berusaha menghapuskan arang (malu) di muka Dang Ratna. Hang Tuah telah membuat ubat guna-guna untuk dilumurkan kepada Tun Teja supaya Tun Teja tergila-gilakannya. Ubat guna-guna itu diberikan kepada Dang Ratna untuk dilumurkan kepada Tun Teja.
            Dengan hati yang cekal dan ingin membalas dendam atas perbuatan Tun Teja terhadap dirinya, Dang Ratna melumurkan ubat guna-guna pada badan Tun Teja. Akibat daripada kesan ubat guna-guna itu, Tun Teja mula mencintai Hang Tuah. Tun Teja memberitahu Dang Ratna supaya menyekat Hang Tuah yang berpura-pura hendak kembali ke Melaka kerana Tun Teja ingin bertemu dengannya. Tun Teja diiringi oleh dayang-dayang menyamar keluar dari istana ke rumah Dang Ratna untuk bertemu dengan Hang Tuah. dalam pertemuan itu, masing-masing mencurahkan isi hatinya. Dari sinilah lahirnya cinta suci Hang Tuah terhadap Tun Teja. Tetapi disebabkan niatnya untuk membawa Tun Teja kepada Raja Melaka, akhirnya timbul konflik dalam diri Hang Tuah.  Bagi diri Hng Tuah tiada raja lain di dunia yang diperhambakan selain daripada Raja Melaka.
            Keinginan Hang Tuah untuk melarikan Tun Teja ke Melaka telah diterima oleh Tun Teja. Hal ini terjadi kerana Tun Teja ingin melarikan diri dari dikahwinkan denga Megat Panji Alam Terengganu. Tatkala Hang Tuah berusaha untuk melarikan Tun Teja ke Melaka, Hang Tuah bertemu dengan Tun Ratna Diraja dan Tun Bija Sura yang singgah di Inderapura. Hang Tuah menceritakan perihal dirinya yang difitnah dan usahanya untuk membawa Tun Teja ke Melaka untuk Raja Melaka. Dengan bantuan Tun Ratna Diraja dan Tun Bija Sura, Hang Tuah telah berjaya melarikan Tun Teja bersama-sama dengan Dang Ratna ke Melaka. Bendahara Seri Buana menghantar angkatan perang di bawah pimpinan Seri Maharaja Lela, Tun Jena dan Tun Pekerma untuk menyerang Hng Tuah yang berlabuh di Pulau Tinggi. Tetapi angkatan itu telah dapat dikalahkan oleh Hang Tuah dengan bantuan Tun Bija Sura dan Tun Rana Diraja.
            Semasa Melaka menyambut rombongan, yang membawa gajah dari siam, Raja Melaka terpandang Hang Tuah di dalam perahu tersebut. Di sini Raja Melaka mulai menyesal dengan tindakannya. Hang Tuah memberitahu bahawa dia menetap di Inderapura dan tidak akan bertuan selain daripada Raja Melaka dan memberitahu bahawa dia membawa Tun Teja dari Inderapura yang menjadi idaman Raja Melaka. Raja Melaka terlalu sukacita dan menghadiahkan sepersalinan kepada Hang Tuah seperti Raja Melaka sendiri yang mengenakan pakaian kepada Hang Tuah. Raja Melaka memerintahkan Bendahara Paduka Raja membuat persiapan kedatangan Tun Teja.
            Sekali lagi Hang Tuah menghadapi dilemma dan konflik kerana Tun Teja tidak mahu berkahwin dengan Raja Melaka. Hatinya adalah untuk Hang Tuah dan kedatangannya ke Melaka sebab ingin bersama-sama dengan Hang Tuah. Oleh kerana cintanya terhadap Hang Tuah, Tun Teja sanggup memakan ubat pembenci yang dibuat oleh Hang Tuah agar hatinya akan membenci Hang Tuah . Akhirnya, Tun Teja telah dikahwinkan dengan Raja Melaka.
            Maka jelaslah disini menunjukkan bahawa pengarang ingin menunjukkan kesetiaan dan ketaatan Hang Tuah kepada Raja Melaka sehingga sanggup membahayakan diri dan memberikan cintanya kepada Tuanku. Sebagai hamba rakyat, masyarakat dahulu seharusnya taat setia kepada pemerintah dan jika tidak akan dianggap derhaka dan akan ditimpa tulah. Pengajarannya kepada masyarakat pada hari ini ialah, sebagai rakyat biasa kita seharusnya menghormati dan mentaati pemerintah atau ketua negara yang menjadi lambang kemegahan orang Melayu.

2.4.3    Hang Tuah Bertikam dengan Hang Jebat (Bab 17)
Maka Laksamana pun bermain keris panjangnya dua tiga lompat dirasainya tubuhnya tiada seperti dahulu, tiada memegang keris dan pedang. Maka Laksamana pun berurut lima hari lima malam. Maka laksamana pun dibawa oleh Bendahara menghadap Raja. Maka titah Baginda, ‘Dapatkah kekasihku membunuh  Si Jebat demikian itu?’ Maka sembah Laksamana, ‘Daulat Tuanku, patik mohonkan ampun, patik pohonkan keris pandak patik supaya patik pergi membuangkan Si Jebat derhaka itu.’ Maka titah raja, ‘Ayu laksamana, keris itu sudah kita berikan Si Jebat derhaka itu.’. ‘Wah, sayangnya keris itu beroleh akan  Si Jebat. Siapatah dapat berhadapan dengan dia?’
                                                                                                                            (Halaman 375-376)
Dalam bab ini, pengarang menceritakan kepahlawanan Laksamana Tun Tuah yang bersedia melaksanakan tugas untuk membunuh Paduka Raja Tun Jebat sehingga Raja Melaka menganugerahkan keris Parung Sari, iaitu keris kerajaan Melaka yang diwarisi daripada ayahanda baginda di Bukit Siguntang. Dalam pertarungan dengan Paduka Raja Tun Jebat, Laksamana Tun Tuah telah berjaya mendapatkan semula keris Taming Sari dari tangan Paduka Raja Tun Jebat melalui tipu helah Laksaman Laksamana Tun Tuah . Setelah itu, Laksamana Tun Tuah berjaya menikam Paduka Raja Tun Jebat tetapi tidak menemui ajal dan mengakibatkan Paduka Raja Tun Jebat yang cedera parah itu lari dan mengamuk di sekitar Kota Melaka dan telah membunuh ramai orang yang tidak berdosa. Paduka Raja Tun Jebat akhirnya berjaya menemui Laksamana Tun Tuah dan Paduka Raja Tun Jebat mati di ribaan Laksamana Tun Tuah. Sebalum meninggal dunia Paduka Raja Tun Jebat sempat berpesan supaya Laksamana Tun Tuah memelihara anaknya yang akan dilahirkan oleh Dang Baru.
            Selepas kematian Paduka Raja Tun Jebat, istana Melaka yang baru telah dibina. Mayat Paduka Raja Tun Jebat pula digantung selama tujuh hari di tengah-tengah jalan raya untuk menjadi suatu pengajaran kepada orang lain. Tidak lama kemudian, Dang Baru pun melahirkan seorang anak lelaki yang bernama Hang Kadim, seperti yang telah dijanjikan oleh Laksamana Tun Tuah Tun Tuah, Hang Kadim telah dihantarnya ke Inderapura dan dipelihara oleh Bendahara Seri Buana iaitu ayahnda Tun Teja.
            Antara motif dan pengajaran yang dalam diambil dalam bab 17 ini ialah keakraban talian persahabatan antara Hang Jebat dan Hang Tuah, dimana Hang Jebat berasa amat marah dengan Raja Melaka kerana menghukum sahabatnya tanpa usul periksa. Namun, kesetiaan Hang Tuah kepada Raja menyebabkan Hang Tuah sanggup membunuh rakannya sendiri. Pengarang ini menunjukkan bahawa tuduhan melulu tanpa usul periksa akan menyebabkan kerugian dan penyesalan yang panjang. 

3.0   PENUTUP
Sebagai kesimpulannya, walaupun pada asalnya Hikayat Hang Tuah  tergolong dalam sastera sejarah, tetapi jika dilihat dari segi tema dan persoalan, Hikayat Hang Tuah sememangnya berbeza dengan teks historigrafi lain yang menceritakan sejarah sesebuah negeri tetapi hikayat ini menceritakan sejarah hidup Hang Tuah, oleh sebab itu wajarlah teks ini digolongkan dalam karya agung kesusasteraan Melayu. Di dalam teks ini terdapat banyak sumber sejarah berkenaan negeri Melaka di samping gambaran corak organisasi pentadbiran politik, kebudayaan dan sosio-ekonomi masyarakat Melayu silam itu. Justeru kerana sifat peribadi Hang Tuah itu diceritakan melalui pendekatan kesusasteraan epik maka segala aspek yang berkaitan dengan unsur-unsur sastera epik terdapat di dalam hikayat ini.  Berdasarkan analisis yang dibuat iaitu berkaitan dengan analisis di sebalik konsep, kekuatan dan motif kepengarangan, maka jelaslah bahawa Hikayat Hang Tuah dapat dijadikan sebagai contoh dan teladan kepada masyarakat generasi mendatang. Hal ini demikian kerana, Hang Tuah digambarkan oleh pengarang sebagai seorang tokoh yang serba boleh yang menyebabkan negeri Melaka menjadi sebuah negeri yang terkenal pada masa dulu. Pemikiran pengarang melalui tema, persoalan dan fungsi jelas menampakkan tentang ketokohan dan kepahlawanan Hang Tuah.
Pendek kata, karya agung Melayu merupakan warisan budaya kesusasteraan bangsa Melayu. Karya agung Melayu tradisional merupakan penentuan karya agung Melayu yang dianggap sebagai hasil kreativiti seni persuratan dan penceritaan dan sebagai pembentuk tradisi bangsa sehingga memberi kesedaran kebangsaan bangsa Melayu sepanjang zaman.


No comments:

Post a Comment