Tuesday, 28 May 2013

ESTETIK DALAM KARYA AGUNG

PENGENALAN
Karya agung ialah karya klasik yang memberikan kesan budaya, pemikiran, pandangan serta falsafah hidup yang berkekalan dalam ingatan sesuatu bangsa. Karya agung yang dihasilkan merupakan pembentuk dan cerminan budaya dan tamadun sesuatu bangsa. Ia melambangkan keunggulan daya cipta sesuatu bangsa dalam membina tradisi dan identiti yang tersendiri. Bangsa Melayu turut memiliki khazanah karya agung yang bernilai tinggi. Karya agung Melayu mengandungi idealisme, nilai, pandangan hidup, adat, budi, kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya dalam bentuk sastera dan seni. Karya agung Melayu ditulis dan diungkapkan dalam bahasa Melayu yang tidak mengambil kira bangsa atau etnik dalam kawasan dunia Melayu. Antara contoh karya agung Melayu ialah Salalatus-Salatin, Hikayat Hang Tuah, Hikayat Merong Mahawangsa, Hikayat Acheh dan sebagainya.
Nilai adalah konsepsi abstrak tentang sesuatu yang berharga dalam diri manusia mengenai perkara yang dianggap baik dan perkara yang dianggap buruk (Sri Saptina H, Dwi Nugroho dan M.A. Purwandari, 2008: 7). Menurut Bagja Waluya (2007: 25) pula, nilai merupakan suatu bentuk abstrak dari hal-hal yang bersifat ideal dan disepakati bersama dalam masyarakat. Nilai secara sederhana merupakan suatu hal yang dianggap baik atau buruk bagi kehidupan. Nilai merupakan sesuatu yang abstrak. Secara umumnya, nilai boleh diklasifikasikan kepada lima jenis, iaitu nilai sosial, nilai kebenaran, nilai keagamaan, nilai kebaikan atau nilai moral dan nilai keindahan (Bagja Waluya, 2007: 27).
Nilai sosial adalah suatu yang sudah melekat dalam masyarakat yang berhubung dengan sikap dan tindakan manusia. Nilai kebenaran merupakan nilai yang bersumber pada unsur akal manusia (rasio, budi dan cipta). Nilai kebenaran merupakan suatu nilai yang mutlak sebagai suatu hal yang kudrat dan Allah S.W.T memberikan nilai kebenaran akal fikiran manusia. Nilai kebaikan atau nilai moral pula melibatkan nilai yang bersumberkan pada kehendak atau kemahuan dan nilai keagamaan adalah nilai ketuhanan yang tertinggi dan mutlak. Nilai ini bersumberkan kepada hidayat dari Tuhan Yang Maha kuasa. Berbeza pula dengan nilai keindahan. Nilai keindahan adalah nilai yang bersumberkan pada unsur rasa manusia (estetik). Keindahan adalah bersifat universal dan semua orang memerlukan keindahan. Namun, setiap orang berbeza-beza dalam menilai sesebuah keindahan.

Definisi Estetik
Menurut Kamus Dewan (2007), estetik bermaksud bukan keindahan atau penghargaan terhadap keindahan (terutamanya dalam bidang seni), manakala estetika pula bermaksud cabang falsafah yang mengkaji konsep yang berkaitan dengan keindahan, cita rasa dan lain-lain.  Estetik menurut Agus Sachari (2002: 2), adalah suatu ilmu filsafat yang telah menempatkannya pada suatu titik antara realiti dan abstrak, serta antara keindahan dan makna. Perkataan estetik dalam bahasa Yunani ialah ‘aisthesi’ yang membawa maksud hal-hal yang dapat diserapkan oleh pancaindera atau lebih khusus lagi ialah ‘kepekaan’. Estetik juga boleh diertikan sebagai persepsi pancaindera (sense of perception). Ahli Filsafah Jerman bernama Alexander Baumgarten (1714-1716) adalah orang pertama yang telah memperkenalkan perkataan ‘aisthetika’. Namun demikian, Cottfried Leibniz (1646-1716) telah meneruskan pendapatnya mengenai estetik dan memberikan penekanan kepada pengalaman seni sebagai suatu bentuk ilmu. 
Pandangan-pandangan mengenai estetik di atas, setiap waktu mengalami pergeseran, sejalan dengan pergeseran konsep estetik setiap zaman. Pandangan bahawa estetik hanya mengkaji segala sesuatu yang indah (cantik dan gaya seni), telah lama berubah kerana terdapatnya kecenderungan karya-karya seni moden yang tidak lagi menawarkan kecantikan seperti zaman Klasik, tetapi lebih kepada makna dan aksi mental.


Filsafat Keindahan adalah Suatu Teori Tentang Nilai
Banyak penulis pada masa dulu menamakan ‘Filsafat Keindahan’ sebagai ‘Kristisisme’. Hal ini demikian kerana, kritik merupakan apresiasi bernalar tentang karya seni. Namun, untuk menikmati alam bukanlah dengan mengkritik tetapi dengan merasakan dan menikmati. Kritik terlalu menekankan penilaian yang disengajakan dan perbandingan dengan yang standard.
Di zaman sains moden kini, filsafat keindahan dikaitkan dengan estetik. Estetik menurut Mudji Sutrisno et al (2005: 282) adalah teori tentang persepsi dalam erti yang sangat luas dan mencakupi semua jenis persepsi kenikmatan dan penderitaan. Estetik lebih menekankan peranan subjek dalam menikmati seni. Lazimnya, nilai estetik adalah bersifat positif, yakni merupakan persepsi terhadap perkara yang baik. Dalam memberikan persepsi terhadap yang indah, penilaian sering bersifat intrinsik, berdasarkan pengalaman langsung dan tidak pernah sedar mempertimbangkan nilai kegunaan (utility) dalam objek seni. Estetik sering dikaitkan dengan kenikmatan untuk menghindari penderitaan.


Landasan Estetik
Cita rasa keindahan yang biasa dikatakan memiliki nilai estetik adalah sebahagian dari kehidupan manusia kerana makhluk manusialah yang hanya memiliki cita rasa keindahan. Cita rasa keindahan melibatkan semua domain yang ada pada diri seseorang dan yang paling dominan adalah aspek perasaan. Maxine Grenee dalam Tim Pengembangan Ilmu Pendidikan (2007: 65) mengupas secara terperinci mengenai komponen-komponen estetik beserta implikasinya terhadap pendidikan. Maxine Grenee menyatakan bahawa nilai estetik perlu diajarkan kepada peserta agar mereka tahu bagaimana cara belajar yang bermakna. Dalam pendidikan nilai, baik guru mahupun siswa, melibatkan proses pemahaman rasa, pilihan peribadi dan tatapan bentuk yang erat kaitannya dengan perwataan atau karakteristik estetika.


KONSEP KIENDAHAN MELAYU KLASIK
Pengertian istilah ‘keindahan’ tidak sederhana lagi ketika dikaitkan dengan pemikiran seni. Persoalannya yang mengundang pemikiran adalah membezakan keindahan sebagai rasa (sense) dan keindahan sebagai fenomena (kecantikan, keserasian) yang menimbulkan rasa ini. Di dunia seni, selok-belok keindahan dikenali sebagai persoalan ‘estetik’. Istilah ‘estetik’ ini berasal dari istilah dalam bahasa Yunani kuno, iaitu ‘aesthesis’, yang pengertiannya adalah ‘persepsi rasa’ (sense perception). Dalam kebudayaan Yunani, persepsi rasa ini merupakan sebahagian dari dunia filsafat dan boleh diertikan sebagai ‘fikiran yang muncul dari rasa’.
Pada dasarnya, sastera klasik merupakan karya sastera budaya dan etnik (daerah). Bangsa-bangsa di kawasan Asia Tenggara sangatlah beruntung kerana memiliki khazanah sastera klasik yang amat beragam dan kaya. Wilayah-wilayah budaya dan etnik itu masing-masing memiliki sastera klasik, yang semuanya memiliki sifat-sifat yang khas. Karya sastera ini timbul dan berkembang pada zaman yang belum mengenal istilah demokrasi, HAM (Hak Asasi Manusia), industrialisasi, globalisasi, dan anasir-anasir moden lainnya.
Sastera klasik sebahagian besarnya berakar dari sikap hidup tradisional yang feudal. Adalah wajar apabila kemudiannya muncul pertanyaan; nilai apa lagi yang masih dianggap relevan dan bermanfaat dari penelitian sastera klasik dalam konteks kehidupan yang serba moden seperti sekarang. Dalam karya-karya klasik memang terkandung pemikiran-pemikiran yang dekaden, penuh tahyul, dan menidurkan. Hal ini demikian sukar untuk diterjemahkan. Cerita-cerita masa lampau mengandungi banyak unsur yang tidak relevan lagi dengan nafas modernisme dan semangat demokrasi. Karya dan kehidupan klasik (tradisional) sukar dipisahkan dari unsur feudalisme dan mistisisme. Namun demikian, hal lain yang tidak boleh dilupakan adalah bahawa sastera klasik merupakan catatan hidup dan kehidupan manusia masa lampau, sebagai sebahagian dari karya-karya kemanusiaan. Hal ini bermakna, karya-karya sastera klasik tidak mungkin lepas dari nilai-nilai kemanusiaan yang universal.
Bahawa masa lampau dan masa kini adalah merupakan sebuah jurang. Antara kedua-duanya memerlukan sebuah jambatan. Pertemuan antara keduanya sangatlah penting untuk membangun satu bentuk konvergensi budaya yang berkeperibadian, tanpa harus kehilangan identiti kebangsaannya.Penggalian terhadap sastera klasik diharapkan dapat memperoleh nilai pengalaman, perasaan, dan pemikiran esensial kemasyarakatan. Pemerolehan akan nilai-nilai tersebut sangat bermanfaat untuk menambah kearifan dan kebijakan hidup, baik di masa sekarang mahupun pada masa yang akan datang (Alfian et al, 1992).
Penggalian-penggalian terhadap hal-hal di atas telah banyak dilakukan, baik oleh para filologi mahupun ahli-ahli dari disiplin ilmu lain (antropologi, sosiologi, dan sebagainya). Hasilnya, mereka mengakui bahawa karya-karya sastera klasik ternyata sarat dengan nilai terutamanya estetik. Dalam karya-karya klasik banyak terkandung pesan-pesan moral, didaktis, dan adat-istiadat (Djamaris, 1990; Fang, 1991; dan Danandjaja, 1994). Temuan-temuan tersebut tentunya bukan sesuatu yang akhir. Yang selama ini dilakukan umumnya masih terpisah-pisah, hanya berfokus pada karya sastera itu sendiri. Jenis sastera Melayu Islam merupakan karya klasik yang belum mendapat perhatian sebagaimana mestinya. Padahal karya-karya ini lebih dominan dalam khazanah perkembangan sastra Nusantara.

Konsep Klasik
Istilah yang sama maksud dengannya ialah tradisional atau lama. Istilah tradisional digunakan bagi menggantikan istilah lazim yang digunakan sebelum ini (lama dan klasik). Istilah klasik mempunyai makna dan nilai estetik atau keindahan yang lebih tinggi dari perspektif dunia. Istilah ini juga mengandungi dan mengekalkan nilai estetik serta sifat keindahan pada semua keadaan dan zaman serta melewati zamannya sendiri. Ketinggian nilai bergantung kepada ‘kelamaannya’ dan ciri-cirinya yang diterima dengan utuh oleh semua pandangan di peringkat antarabangsa.
Istilah klasik juga mengandungi makna masa yang menerangkan tempoh waktu sesuatu karya dihasilkan dan lebih tinggi ‘kedudukannya’ berbanding makna tradisional. Istilah lama tidak membawa makna yang mengandungi ketahanan atau keutuhan nilai baik dari sudut estetik mahupun nilai zaman. Istilah ini tidak sesuai bagi menggambarkan karya-karya agung kesusasteraan Melayu yang kebanyakan hasilnya telah dibuktikan mengandungi nilai-nilai peradaban yang tinggi.

Konsep Kesusasteraan Melayu Klasik
Kesusasteraan Melayu Klasik adalah satu bukti dokumen tentang wujudnya kesusasteraan di wilayah Indonesia dan Malaysia sejak berabad lamanya (Kamarudin Husin dan Siti Hajar Abdul Aziz, 1998: 4). Tanpa kesusasteraan Melayu klasik, pengetahuan kita tentang pemikiran dan kehidupan generasi dahulu amat terbatas. Kesusasteraan Melayu Klasik ini juga menjadi ukuran dalam menilai cara pemikiran masyarakat Melayu lama. Hal ini demikian adalah disebabkan pemikiran yang dipengaruhi oleh pendidikan dan lingkungan hidup.
Menurut kamus Dewan (dalam Kamarudin Husin dan Siti Hajar Abdul Aziz, 1998: 4), ‘klasik’ bermaksud serius dan abadi nilainya, tertinggi mutunya dan menjadi standard kepada yang lainnya, mempunyai gaya yang sederhana dan tidak berubah mengikut masa, mempunyai ciri-ciri yang lazim. Secara ringkas, sastera klasik ialah bentuk sastera yang masih kekal dan sentiasa subur dalam kalangan masyarakat Melayu sama ada sebagai sumber pengetahuan, amalan, pengajaran, sempadan tingkah laku atau sumber asas perundangan dan pengenalan masyarakat Melayu kepada masyarakat luar dari alam Melayu. Sastera klasik berbeza dengan istilah sastera lama kerana ‘lama’ mempunyai sifat yang sementara dan lawan kepada baru. Dengan kata lain, ia mudah dilupakan setelah datangnya bentuk sastera yang terbaru. Begitu juga dengan sastera tradisional bermaksud sastera yang bersifat atau mengikut tradisi secara turun temurun.
Istilah ‘klasik’ merangkumi makna ‘lama’, ‘tradisional’ dan ‘klasik’ itu sendiri. Menurut Holman dalam buku Kesusasteraan Melayu Tradisional (1993: 7), klasik dimaksudkan sebagai:
… belonging to established tradision; used especially to designate the literature or culture of Greece and Rome or literature which partakes of its qualities…it may mean literature thah has gained a lasting recognition, or it may mean literature that exhibits the qualities of classicism. When it used to describe the attributes of a literary work it usually implies objectivity in the choice and hadling of the theme, simplicity of the style, clarity, restraint and formal structure.’
Walaupun terdapat penentangan terhadap penggunaan label klasik yang digunakan dalam kesusasteraan Melayu lama atau tradisional namun, huraian makna klasik yang dipetik Holman di atas telah memberi ruang yang cukup luas untuk merangkumi kesusasteraan Melayu Tradisional. Bentuk dan cirinya telah menjadi tradisi yang mantap dengan mempamerkan nilai-nilai klasikisme dalam kelaziman sasteranya. Dari segi persoalan, ia juga menunjukkan penguasaan tema, kesederhanaan gaya, ketepatan dan struktur yang formal.
Selain itu, menurut Muhamad dalam Kesusasteraan Melayu Tradisional, ukuran yang digunakan ialah pendapat yang merujuk tempat dan nilai sesuatu nilai itu kepada masyarakat yang melahirkan dan mewarisinya. Kesusasteraan Melayu ‘klasik’ telah mengalami ledakan perkembangan pada abad ke-14 hingga ke-16 M dengan kedatangan Islam. Islam telah membawa tulisan jawi yang merupakan tulisan yang amat penting kepada para penganut Islam.

MAKNA LUARAN DAN DALAMAN
Sesebuah karya lazimnya mempunyai konsep keindahan dari aspek makna luaran dan juga makna dalaman seperti berikut:

Makna Luaran
Menurut V. I. Braginsky (1994), keindahan luaran merupakan keindahan yang dicerap melalui pancaindera. Justeru, keindahan itulah yang mesti disampaikan kepada pembaca oleh karya sastera zaman klasik dengan cara-cara tersendiri, iaitu melalui keindahan luaran sebagai bentuk, isyarat dan petunjuk.



 Makna Dalaman
Menurut V. I. Braginsky (1994), keindahan dalaman merupakan keindahan yang tersirat, iaitu tidak dinyatakan dan tidak dapat dirasakan tetapi yang dicerap akal. Keindahan dalaman itu memberi landasan pada keindahan didaktik.

Kaitan dan Perbezaan antara Makna Luaran dan Makna Dalaman
Dalam bidang sastera, keindahan dan estetik dapat dikesan melalui keseimbangan bentuk luaran dan dalaman. Isinya juga mengalami transformasi ke arah pembaharuan nilai. Keindahannya, seimbang dalam nada, diksi, rima, ritma, matra suku kata, asonansi, simile, merupakan elemen-elemen penting, khususnya dalam karya sastera puisi iaitu sajak. Selain itu, ada nilai falsafah yang sederhana, kekuatan idea dan pemikiran serta kekuatan penguasaan bahasanya membawa dan memilih gaya baharu. Antaranya penyair Usman Awang (Pak Utih, Bunga Popi, Penjual Pisang di Kaki Lima, Balada Terbunuhnya Beringin Tua dan Pantun Moden), A.Latiff Mohidin (Rawa-Rawa dan Mangkuk Sejarah Mangkuk Berdarah). T. Alias Taib (Tukang Gunting dan Pasar Pengalaman) dan beberapa sajak penulis lain yang tidak dapat disebutkan di sini.
            Konsep makna luaran dan makna dalaman telah dipaparkan dengan terperinci oleh para pengikut aliran sufi Wahdat al-Wujud, terutamanya oleh Abd al-Karim al-Jili yang memandang keindahan dalaman sebagai keindahan Ilahi dan keindahan luaran sebagai keindahan alam fizikal. Konsep berkenaan tidak asing pula bagi para pengarang Melayu yang sering menamakan makna dalaman dengan kata yang elok dan makna luaran sebagai indah. Makna luaran dan makna dalaman terpapar kepada pembaca melalui teks karya sastera, iaitu melalui teks yang mengikut hukum estetik dan yang diresapi oleh keindahan.
            Ajaran tentang dua jenis atau lebih tepat dua aspek makna juga menampung pengertian ‘faedah’ atau ‘manfaat’ sesebuah karya sastera. ‘Faedah’ tersebut lahir daripada lubuk karya sastera daripada susunannya yang diatur secara khusus, daripada pemakaian imejnya yang istimewa, serta daripada gaya bahasa yang berlainan daripada gaya bahasa sehari-hari. Maka, faedah itu ternyata sama sahaja dengan keindahan dalaman atau keindahan didaktik, manakala mencerap keindahan luaran dengan deria lihat atau deria dengar manusia hanya dapat menghiburkan duka dan lara.
            Keindahan dipandang oleh para sasterwan Melayu pada Abad Pertengahan sebagai faedah yang paling rendah. Walau bagaimanapun, makna luaran juga dapat lahir hanya dalam struktur teks yang teratur. Bukanlah sesuatu kebetulan dalam cerita-cerita panji, sasterawan Melayu yang menyatakan bahawa hanya dengan bantuan karya sastera mereka, pembaca dapat melepaskan diri daripada duka yang merundung mereka. Dengan meluahkan perasaan secara sembarangan, nescaya mereka tidak akan terhibur (V. I. Braginsky, 1994:8). Untuk membezakan dua jenis makna luaran dan makna dalaman, Imam Ghazali menulis:
“Ketahui olehmu bahawa orang yang terkongkong oleh imaginasi dan pancaindera barangkali menganggap keindahan dan kemanisan ialah tidak lain daripada harmoni rupa dan kebagusan warna… memang, keindahan yang disangka manusia sebagai sesuatu yang menarik pandangan dan paling sering manusia melihat kecantikan manusia lain. Oleh itu, dia mungkin berfikir, mustahil membayangkan keindahan sesuatu yang tidak dilihat mata, yang tidak terjangkau imaginasi, yang tidak mempunyai rupa dan warna… ini jelas satu kesesatan. Keindahan tidak terbatas dalam rangka benda-benda yang dapat dilihat dan tidak pula merupakan sekadar keselarasan bentuk dan rupa yang penuh harmoni ataupun kesepadanan putih kulit dan merah pipi. Ketahui olehmu bahawa sesuatu yang tidak dirasakan oleh pancaindera boleh juga dikira indah dan baik. Ketika orang berbicara tentang akhlak mulia maksudnya adalah pengetahuan, kecerdikan, budi bahasa, keberanian, iman kukuh, kemurahan hati dan lain-lain sifat baik. Banyak daripada sifat-sifat tersebut dihayati bukannya dengan pancaindera, tetapi dengan sinar akal. Meskipun sesebuah imej maujud atau mujarad imej itu sama dihiasi keindahan dan daya memikat hati, tetapi imej yang dapat dilihat (maujud) terdedah kepada penglihatan, manakala imej dalaman (mujarad) dicerap dengan akal. Yang tidak memilih akal itu tidak sedar akan imej mujarad, tidak senang kerananya, tidak mencintainya dan tidak pula cenderung kepadanya, sedangkan yang memiliki akal yang lebih kuat daripada pancaindera lebih mencintai mujarad daripada maujud. Alangkah besar bezanya antara orang yang kagum kepada ukiran di dinding kerana keindahan rupa luarannya dan orang yang kagum kepada seorang nabi kerana keindahan rohaninya”.


MAKNA LUARAN DAN DALAMAN DALAM KARYA KESUSASTERAAN
Golongan karangan yang termasuk dalam sfera keindahan (luaran) merupakan peringkat pertama (paling rendah) dalam sistem kesusasteraan Melayu klasik. Golongan berkenaan merangkumi karya-karya yang bertujuan menanam harmoni dalam hati manusia dan dengan demikian mencipta syarat bagi mendidik budi bahasa pembaca. Karya-karya tersebut merupakan sejenis continuum. Hal ini disebabkan antara karya-karya itu, terdapat karangan bertulis yang sekali gus wujud dalam bentuk lisan (kalau dibacakan serta karya-karya teatrikal (untuk dipentaskan sebagai lakon wayang). Golongan berkenaan menampung hikayat yangmengakar dalam epos Sanskrit dan purana. Hikayat tersebut sampai ke dunia Melayu menerusi perantaraan Jawa (Hikayat Seri Rama, Hikayat Pendawa Jaya, Hikayat Sang Boma dan lain-lain). Cerita-cerita panji yang berasal daripada kesusasteraan Jawa mesti juga digolong dalam kumpulan karya peringkat pertama.
            Sfera faedah (keindahan dalaman) yang merupakan peringkat kedua tertinggi dalam sistem kesusasteraan Melayu klasik terdiri daripada dua kumpulan genre pelbagai ‘cermin’ dan pelbagai ‘sejarah’. Menurut tradisi Islam, manusia ialah makhluk berakal sejak kelahirannya. Tetapi akalnya itu masih dalam potensi sahaja. Akal bagaikan lilin yang belum diberi rua. Pengetahuan yang meninggalkan bekas-bekasnya pada ‘lilin’ itu boleh membentuk manusia dalam dua cara. Manusia boleh dididik dan didewasakan sebagai makhluk sosial dengan perasaan dan fikiran halus, iaitu sebagai makhluk beradab atau sebagai peribadi yang dahagakan pengetahuan sistematik tentang pelbagai bidang alam semesta seperti ilmu ketuhanan.
            Manusia yang beradab itu dididik oleh karangan yang merupakan cermin didaktik. Dalam kesusasteraan Melayu klasik, karangan yang merangkumi cermin-cermin itu sendiri merupakan sejenis buku pelajaran etika, kebijaksanaan hidup serta pengurusan negara (Taj as-Salatin, Bustan as-Salatin, nasihat-nasihat ringkas buat raja-raja yang biasanya ditulis dalam bentuk prosa dan kadang-kadang puisi). Di samping itu, genre cermin juga meliputi hikayat-hikayat berbingkai (Kalilah dan Daminah, Hikayat Bakhtiar dan Hikayat Bayan Budiman), antologi besar dan kecil yang bersifat didaktik serta syair-syair yang membincangkan soal etika, kadangkala dalam bentuk alegori.
            Dalam sistem kesusasteraan Melayu klasik, sfera fungsional yang menduduki peringkat ketiga (yang tertinggi) bermatlamat untuk menyempurnakan rohani pembaca. Sfera penyempurnan rohani ini terdiri daripada karya agama dan tasawuf yang sering berhubung dengan konsep keindahan dalaman atau makna dalaman. Berlainan daripada karangan sfera keindahan luaran dan sfera faedah, karya-karya itu menunaikan tugasnya secara tidak langsung. Hanya rahmat Allah yang dilimpah kepada mereka yang dipilih-Nya dapat membuka hati nurani manusia dan menjadikan hati mampu memandang atau bermeditasi (memusyahada) haq terala. Dalam pada itu, hati nurani mesti sentiasa bersedia menerima kurnia itu. Oleh itu, kesusasteraan agama dan tasawuf mengukuhkan imam sambil menjelaskan kepadanya hukum syariat, usuluddin dan metafizika Islam, menggambarkan tahap-tahap pengenalan diri, memberi amaran tentang cara mengatasi bahaya tersebut.

Hikayat Sejarah Melayu / Sulalatus Salatin
Sejarah Melayu lebih menceritakan mengenai asal-usul raja Melayu serta menceritakan mengenai kerajaan Melayu hingga kedatangan orang Portugis. Sejarah Melayu ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu, bahagian pertama lebih kepada unsur mitos dan dongeng yang menceritakan mengenai asal-usul raja-raja dalam sesebuah negara, asal-usul negeri dan sabagainya. Misalnya, mengisahkan asal-usul raja-raja melayu yang dikatakan berasal daripada keturunan Raja Iskandar Zul-Karnain. Sebermula, mengisahkan apabila perkahwinan antara Raja Suran yang masuk ke dalam laut dan mengahwini Puteri daripada negeri Barsam yang bernama Puteri Mahtabul. Hasil perkahwinan mereka ini melahirkan tiga orang putera yang diberi nama Nila Utama, Nila Pahlawan dan juga Kerisyna Pandita. Ketiga-tiga putera ini telah turun ke Bukit Siguntang dengan penuh gemilang apabila mereka turun di sebuah kawasan sawah padi yang dimiliki oleh Wan Malini dan Wan Empuk. Wan Empuk dan Wan Malini telah berkahwin dengan Nila Pahlawan dan Kerisyna Pendita. Manakala, Nila Utama telah dikahwinkan dengan anak Demang Lebar Daun.
          Pembukaan negeri Singapura oleh Nila Utama juga banyak berunsurkan mitos misalnya penemuan binatang yang lalu dihadapan Demang Lebar Daun yang sungguh tangkas dan menjadikan nama binatang tersebut iaitu singa. Maka dari nama Temasek berubah kepada nama Singapura. Cara pemerintahan raja-raja melayu turut diceritakan dalam Sejarah Melayu yang lebih menceritakan mengenai kelima-lima pemerintah Singapura berdasarkan unsur-unsur lagenda yang berkait dengan kegagahan dan kekuatan. Raja Iskandar Syah telah diserang oleh orang Majapahit dan menyebabkan baginda terpaksa melarikan diri ke Melaka lalu membuka kerajaan Melaka.
          Terdapat juga pelbagai mitos mengenai pembukaan Samudera-Pasai yang dikaitkan dengan penemuan seekor semut besar. Dalam penceritaan mengenai pembukaan negeri Samudera-Pasai juga dikaitkan dengan kedatangan Islam ke Alam Melayu apabila Merah Silu yang bermimpi berjumpa dengan Nabi Muhammad S.A.W dan mengajar Merah Silu mengucapkan dua kalimah syahadat. Selepas daripada peristiwa tersebut, baginda Merah Silu telah menukarkan namanya kepada Sultan Malikul Salleh.
            Sejarah Melayu juga mengisahkan tentang zaman kegemilangan dan zaman kejatuhan Melaka ke dalam tangan Portugis apabila angkatan Peringgi yang diiringi oleh Alfonso d’Albuquerque menyerang Melaka dan menyebabkan Sultan Mahmud yang memerintah Melaka pada ketika itu melarikan diri ke negeri Pahang. Maka pelantikan Tun Seri Lanang sebagai Bendahara Diraja oleh Sultan Abdullah Ma’ayah Syah untuk mencatat mengenai salasilah diraja itu maka terhasilnya catatan yang dikenali sebagai Sejarah Melayu ataupun Sulalatus Salatin.

Makna Luaran dan Dalaman dalam Hikayat Sejarah Melayu
Terdapat sepulah makna luaran dan dalaman yang dijumpai dalam buku Hikayat Sejarah Melayu Abdul Rahman Haji Ismail (1998). Antara yang dapat dikesan ialah:
“Maka ada seorang raja terlalu amat besar kerajaannya, setengah negeri Hindi dalam tangannya, Raja Kida Hindi namanya.”
(Sejarah Melayu, 1998: 67)
Dalam ayat di atas, kita dapat lihat secara luaran bahawa pengarang menceritakan mengenai adanya seorang raja yang mempunyai sebuah kerajaan yang amat besar dan setengah daripada negeri Hindi berada di dalam tangannya. Beliau bernama Raja Kida Hindi. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang ingin menyampaikan kepada pembaca bahawa Raja Kida Hindi mempunyai sebuah kerajaan yang amat besar dan luas. Separuh daripada negeri Hindi adalah berada di bawah kekuasaan dan taklukannya. Jadi, jelaslah di sini bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang menggambarkan bahawa kekuasaan Raja Kida Hindi adalah kuat dan kerajaan Hindi diibaratkan berada dalam genggaman tangannya.

Kita dapat melihat kebenaran hakiki dari aspek sfera fungsional apabila teks ini kita kaji melalui logik cerminan dan sejarah tamadun sesebuah masyarakat manusia. Melalui teks di atas, secara fungsionalnya masyarakat memerlukan pemerintah untuk mentadbir dan memerintah sesebuah kerajaan. Penguasaan seseorang pemerintah lazimnya bergantung kepada kecerdikan akalnya dan sokongan yang diberikan oleh rakyatnya. Sokongan daripada rakyat akan menyebabkan seseorang pemerintah itu menjadi semakin kuat. Lumrah kehidupan dalam sekelompok manusia memerlukan seseorang ketua atau pemimpin. Begitu juga sebaliknya, pemimpin memerlukan sokongan daripada orang bawahannya. Hal ini demikian dapat diibaratkan seperti perjalanan sebuah kapal di lautan yang memerlukan seorang nakhoda untuk mengemudi kapal tersebut supaya tidak tenggelam dan tersalah haluannya. Sesungguhnya, dalam perkara kecil sekalipun Islam ada menyuruh kita untuk memilih pemimpin. Rasulullah S.A.W ada bersabda:
“Apabila kamu keluar bermusafir tiga orang hendaklah kamu memilih seorang untuk menjadi ketua.”
(Hadis riwayat Abu Daud)
Seterusnya, makna dalaman dan luaran ini juga boleh dilihat dalam Hikayat Sejarah Melayu (1998) pada halaman 67.
“Adapun akan Raja Kida Hindi itu ada beranak seorang perempuan, yakni seorang itu bariwati terlalu amat baik parasnya, tiada ada berbagai pada masa itu, cahaya mukanya gilang gemilang seperti cahaya matahari, dan terlalu amat bijaksana budinya puterinya, Syahrul Bariyah namanya.”
(Sejarah Melayu, 1998: 67)
Dalam ayat di atas, kita dapat lihat secara luaran bahawa pengarang menceritakan Raja Kida Hindi telah melahirkan seorang anak perempuan yang cantik, tiada tandingan dan bijaksana budi pekertinya yang bernama Syahrul Bariyah. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang ingin memberitahu pembaca bahawa Raja Kida Hindi mempunyai seorang anak perempuan yang cantik tiada bandingan dan bijaksana budi pekertinya yang bernama Syahrul Bariyah. Jadi, jelaslah di sini bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang menggambarkan kecantikan dan kebijaksanaan anak perempuan Raja Kida Hindi yang tiada tandingannya pada ketika itu.

Melalui teks di atas, secara fungsional atau kebenaran hakikinya, seseorang lelaki tidak mungkin melahirkan zuriat keturunan. Hak melahirkan adalah terletak pada wanita. Hak ini telah ditentukan oleh Allah S.W.T. Namun demikian, benih seseorang lelaki adalah diperlukan untuk wanita mengandung dan melahirkan seseorang zuriat keturunan. Oleh hal yang demikian manusia telah diciptakan oleh Allah S.W.T untuk hidup berpasang-pasangan seperti firman Allah S.W.T dalam surah Adz-Dzariyaat, ayat 49 yang bermaksud:
“Dan segala sesuatu kami jadikan berpasang-pasangan, supaya kamu mengingat kebesaran Allah.”
(Surah Adz-Dzariyaat: 49)
Makna luaran dan dalaman dalam Hikayat Sejarah Melayu (1998) juga boleh dilihat pada halaman 71, iaitu:
Maka Tuan Puteri Syahrul Bariyah pun memberi tahu ayahnya Raja Kida Hindi, katanya, “Ketahuilah oleh ayahanda, bahawa hamba dua bulanlah sekarang tiada haid”.
(Sejarah Melayu, 1998:71)
Dalam ayat di atas, kita dapat lihat secara luaran bahawa pengarang menceritakan Tuan Puteri Syahrul Bariyah hanya sekadar memberitahu ayahandanya bahawa dia tidak datang bulan atau haid selama dua bulan. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang menceritakan bahawa Tuan Puteri Syahrul Bariah ingin memberitahu ayahandanya bahawa dia sudah mengandung dua bulan. Jadi, jelaslah di sini bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang menggambarkan usia kandungan Puteri Syahrul Bariah dengan tempohnya tidak datang bulan. Unsur bahasa yang sopan dan lembut telah digunakan oleh pengarang.

Melalui teks di atas, secara fungsional atau kebenaran hakikinya, seseorang wanita atau perempuan diberikan hak keistimewaan oleh Allah S.W.T untuk mengandung dan melahirkan zuriat. Keistimewaan ini tidak terdapat pada seorang lelaki. Seseorang wanita akan melahirkan zuriat atau keturunan seseorang lelaki. Oleh hal yang demikian, bagi menjamin zuriat keturunan yang baik, seseorang lelaki haruslah memilih pasangan yang baik akhlaknya, keturunannya serta agamanya. Hal ini demikian bertepatan dengan hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim yang menyatakan “wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana garis keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya”. Namun demikian, tanggungjawab membesarkan anak-anak adalah terletak pada tangan kedua-dua belah pihak.
Seterusnya, makna dalaman dan luaran ini juga boleh dilihat dalam Hikayat Sejarah Melayu (1998) pada halaman 71 hingga 72.
Maka cucunda baginda Raja Arisytun Syah kerajaan dalam negeri Hindi, menggantikan kerajaan nenenda baginda; umur baginda di atas kerajaan tiga ratus lima puluh lima tahun, maka Raja Arisytun Syah pun berpindahlah dari negeri yang fana ke negeri yang baqa.
(Sejarah Melayu, 1998: 71-72)
Dalam ayat di atas, kita dapat lihat secara luaran bahawa pengarang menceritakan Raja Arisytun Syah berpindah dari satu negeri (negeri fana) ke negeri yang lain (negeri baqa) setelah 355 tahun memerintah kerajaan dalam negeri Hindi. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang memaksudkan bahawa Raja Arisytun Syah telah meninggal dunia (beralih dari dunia kehidupan ke dunia kematian) setelah 355 tahun memerintah kerajaan dalam negeri Hindi. Jadi, jelaslah di sini bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang menggambarkan pemergian atau kematian Raja Arisytun Syah secara berkias.

Sfera fungsional atau kebenaran hakiki teks di atas dapat kita lihat melalui hakikat kehidupan seseorang manusia yang pada akhirnya akan kembali kepada pencipta-Nya. Lumrah kejadian manusia setiap yang hidup pasti akan mati telah ditentukan oleh Allah S.W.T sejak azali lagi. Hal ini demikian bertepatan dengan surah an-Nisa’:
“Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sudah sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh.”
(Surah an-Nisa’: 78)
Seterusnya, makna dalaman dan luaran ini juga boleh dilihat dalam Hikayat Sejarah Melayu (1998) pada halaman 72.
Kamudian daripada itu, maka Raja Ardasirbikan, anak Raja Kudraz Kuhan pula naik raja, maka baginda beristerikan anak Raja Nusyirwan ‘Adil, raja masyrik maghrib.
(Sejarah Melayu, 1998: 72)
Dalam ayat di atas, kita dapat lihat secara luaran pengarang menceritakan bahawa Raja Ardasirbikan, iaitu anak kepada Raja Kudraz Kuhan telah naik ke atas raja dan memperisterikan anak Raja Nusyirwan ‘Adil. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang ingin memberitahu pembaca bahawa Raja Ardasirbikan, iaitu anak kepada Raja Kudraz Kuhan telah ditabalkan menaiki takhta raja dan telah memperisterikan anak Raja Nusyirwan’ Adil. Jadi, jelaslah di sini bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang menceritakan mengenai kenaikan pangkat Raja Ardasirbikan sebagai Raja.

Secara fungsional atau kebenaran hakikinya, dalam sistem pemerintahan beraja di Tanah Melayu pada zaman dahulu kala sering menggunakan sistem pewarisan dalam menggantikan takhta seseorang raja. Anak raja yang sulung akan dilantik menggantikan takhta ayahandanya mengikut jurai keturunan masing-masing. Namun demikian, bagi anak raja yang berstatus bukan anak gahara (bukan anak yang betul-betul daripada raja dan permaisurinya) adalah tidak layak menggantikan atau mewarisi takhta ayahandanya walaupun beliau merupakan anak sulung dalam jurai keturunan tersebut.
Makna luaran dan dalaman dalam Hikayat Sejarah Melayu juga boleh dilihat pada halaman 100 hingga 101, iaitu:
Maka baginda Seri Rana Wikrama pun keluar diadap orang, maka pahlawan Keling itu pun mengadap. Maka disuruh raja bermainlah dengan Badang, maka barang mainnya tewas juga pahlawan Keling itu oleh Badang.
(Sejarah Melayu, 1998: 100-101)
Dalam ayat di atas, kita dapat lihat secara luaran pengarang menceritakan bahawa baginda Seri Rana Wikrama menyuruh Keling bermain dengan Badang. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang ingin memberitahu pembaca bahawa baginda Seri Rana Wikrama menitahkan Keling berlawan dengan Badang dan pahlawan Keling telah tewas dalam pertarungan tersebut. Jadi, jelaslah di sini bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang sebenarnya menceritakan mengenai pertarungan antara Keling dan Badang.

Berdasarkan teks di atas, secara fungsional atau kebenaran hakikinya, seseorang pahlawan sering dikaitkan dengan gelanggang atau perlawanan. Pada zaman dahulu, pahlawan lazimnya akan beradu tenaga dalam sesebuah gelanggang di hadapan Sultan atau Raja untuk menunjukkan keberanian, kegagahan dan kekuatan serta kehebatan masing-masing. Lumrah kehidupan masyarakat, terutamanya masyarakat Melayu pada zaman dahulu kala yang akan memandang tinggi terhadap pahlawan yang perkasa dan gagah berani di gelanggang pertempuran.
Selain itu, makna dalaman dan luaran ini juga boleh dilihat dalam Hikayat Sejarah Melayu (1998) pada halaman 121 hingga 122.
Maka kata Bendahara, “Jikalau sungguh datang sebuah kapal pada waktu asar ini sungguhlah mimpi Raja itu; jikalau tiada datang, maka bahawasanya syaitanlah yang menggaru-maru Raja ini”.
(Sejarah Melayu, 1998: 121-122)
Dalam ayat di atas, kita dapat lihat secara luaran pengarang menceritakan bahawa Bendahara memberitahu raja bahawa sekiranya ada sebuah kapal datang pada waktu asar maka benarlah mimpi Raja tersebut. Jika sebaliknya, syaitanlah yang menggaru-garu Raja dalam mimpi tersebut. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang ingin menyampaikan bahawa Bendahara memberitahu Raja, sekiranya ada sebuah kapal datang pada waktu asar maka mimpi Raja tersebut adalah benar. Jika sebaliknya, mimpi tersebut hanyalah mainan syaitan semata-mata. Jadi, jelaslah di sini bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang sebenarnya menceritakan mengenai mimpi Raja yang berkemungkinan hanyalah mainan syaitan sewaktu tidur.

Secara fungsional atau kebenaran hakikinya, syaitan telah berjanji kepada Allah S.W.T bahawa dia akan menyesatkan semua umat manusia yang ada di dunia. Hal ini bertepatan dengan satu peristiwa apabila Allah S.W.T menjadikan Nabi Adam A.S dan memerintah semua makhluk untuk sujud kepada Nabi Adam A.S dan iblis telah ingkar dengan perintah tersebut. Oleh hal demikian, iblis telah dimurkai dan dilaknat oleh Allah S.W.T. Atas kejadian tersebut, Iblis telah meminta untuk ditangguhkan umurnya sehingga hari qiamat dan berjanji untuk menyesatkan seluruh anak cucu Nabi Adam A.S dengan segala cara dan tipu dayanya. Salah satu cara tipu daya syaitan tersebut adalah melalui mimpi atau tidur manusia yang akan menyebabkan manusia mulai taksub dengan mimpi-mimpi syaitan yang memudaratkan. Dalil sahih al-Bukhari dan Muslim yang menyebut:
"Apabila salah seorang dari kamu melihat mimpi yang disukainya, sesungguhnya ia daripada Allah, maka khabarkanlah kepada orang lain, dan sekiranya dia melihat sebaliknya dari apa yang dibencinya, sesungguhnya ia daripada Syaitan, maka beristi'azahlah (membaca AUZUBILLAHI MINAS SYAITONIR RAJIM), dan janganlah menceritakan kepada orang, tiadalah ia (mimpi) dapat memudaratkannya.."
(Sahih Al-Bukhari dan Muslim,
Lafaz hadith adalah bagi Al-Bukhari)
Makna luaran dan dalaman dalam Hikayat Sejarah Melayu juga boleh dilihat pada halaman 135, iaitu:
Hatta beberapa lamanya, orang Kelang pun menolak penghulunya, maka orang Kelang mengadap ke Melaka hendak memohonkan penghulu yang lain.
(Sejarah Melayu, 1998:135)
Dalam ayat di atas, kita dapat lihat secara luaran pengarang menceritakan bahawa orang Kelang telah menolak penghulunya, dan ke Melaka untuk memohon penghulu yang lain. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang menceritakan bahawa orang Kelang tidak bersetuju dengan penghulunya sekarang dan ke Melaka untuk memohon penghulu yang lain. Jadi, jelaslah di sini bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang sebenarnya menceritakan mengenai penolakan orang Kelang terhadap penghulu yang sedia ada untuk ditukarkan dengan penghulu yang baru.

Berdasarkan teks di atas, secara fungsional atau kebenaran hakikinya dikatakan bahawa masyarakat mempunyai hak untuk bersuara dalam memilih pemimpin mereka. Oleh hal yang demikian, rakyat berhak menolak pemimpin sekiranya pemimpin yang dilantik tidak memenuhi kehendak dan keperluan mereka. Pemimpin yang bersifat mementingkan diri, gila kuasa dan sering menindas rakyat adalah wajar untuk dijatuhkan. Ini adalah bertepatan dengan hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim yang menyebut “demi Allah sesungguhnya kami tidak akan memberikan tugas kepimpinan kepada orang yang memintanya dan orang yang tamak dengannya”. Pemilihan pemimpin adalah penting kerana meraka akan membawa hala tuju orang yang dipimpin. Hal ini demikian dapat kita lihat pada hari ini melalui sistem demokrasi yang dijalankan di negara Malaysia yang memberikan hak kepada rakyat dalam memilih pemimpin
Makna luaran dan dalaman yang seterusnya yang terdapat dalam Hikayat Sejarah Melayu (1998) adalah pada halaman 137.
Sebab itulah maka segala orang Kelang ini kami bawa dengan segala anak isterinya sekali, supaya ia berparang dengan musuh bersungguh-sungguh hati, kurang ia berlawankan Duli Yang Dipertuan, ia bertikamkan anak isterinya bersungguh-sungguh.
(Sejarah Melayu, 1998: 137)
Dalam ayat di atas, secara luarannya pengarang menceritakan bahawa orang-orang Kelang dibawa bersama anak dan isterinya supaya berperang dengan musuh dan kurang menentang Raja dan menikam anak isterinya bersungguh-sungguh. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang memberitahu pembaca bahawa orang Kelang dibawa bersama anak dan isterinya supaya berperang dengan musuh seperti mempertahankan anak dan isterinya serta kurang menentang Raja. Jadi, jelaslah bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang sebenarnya mengibaratkan kesungguhan orang Kelang berperang seperti mempertahankan anak dan isterinya.

Secara fungsional atau kebenaran hakikinya adalah menjadi tanggungjawab suami dalam melindungi anak dan isterinya dari segi menyediakan tempat tinggal, menyediakan makanan, memberikan perlindungan dan sebagainya yang diperlukan oleh mereka. Lelaki disyaratkan melindungi wanita dan menghindari kekerasan. Dalam institusi perkahwinan, lelaki ialah ketua keluarga sesuai dengan fitrah kejadiannya yang lebih gagah dan beberapa kelebihan lain berbanding wanita. Tanggungjawab lelaki sebagai ketua (pemimpin) kepada perempuan ditegaskan oleh Allah S.W.T melalui firman-Nya bermaksud:

“Lelaki ialah pemimpin bagi perempuan oleh kerana Allah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana lelaki selepas menafkahkan sebahagian daripada harta mereka.”
(Surah an-Nisa: 34)

Makna Luaran dan Dalaman dalam Hikayat Sulalatus Salatin
Terdapat tujuh makna luaran dan dalaman yang dapat dikesan dalam Hikayat Sulalatus Salatin (1997) karya Tun Seri Lanang. Berikut merupakan dapatan pertama yang dikesan, iaitu perbualan di antara Sultan Mahmud Syah dan Tun Teja:
“Maka titah baginda, “Sayangnya Si Tuah tiada. Jikalau Si Tuah ada, dapatlah ia menghapuskan kemaluanku.” Maka Seri Nara al-Diraja diam mendengar titah itu.”
                                                                                    (Sulalatus Salatin, 1997:98)
            Dalam perbualan di atas, kita dapat lihat bahawa Hang Nadim digambarkan sebagai seorang yang menjaga adab antara lelaki dan perempuan. Hal ini dapat dibuktikan melalui kata-kata Tun Teja. Tun Teja mengatakan bahawa Hang Nadim langsung tidak mendekati dirinya dan tidak memandang wajahnya. Selain itu juga, Tun Teja menjelaskan kepada Sultan Mahmud Syah, ketika Hang Nadim ingin menyambut tangan Tun Teja menuruni perahu, Hang Nadim menggunakan kain sebagai alas untuk memegang tangan Tun Teja. Jadi, secara tersiratnya pengarang ingin menceritakan bahawa orang pada zaman dahulu mementingkan adab pergaulan.
Berdasarkan sfera fungsional atau kebenaran hakikinya dalam teks di atas, perasaan malu adalah perlu dalam kehidupan. Namun demikian, perasaan malu ini hendaklah pada tempatnya. Malu untuk melakukan kemungkaran adalah salah satu contoh sifat malu yang perlu ada pada setiap manusia. Manakala, malu melakukan sesuatu yang baik dan berfaedah adalah amat perlu untuk dielakkan kerana ia akan mendatangkan kerugian pada diri sendiri. Sifat malu ini juga merupakan salah satu sifat Rasulullah S.A.W. Dalam hadis Taqriri (yakni persetujuan dari Rasulullah S.A.W) ada menyatakan bahawa “beliau tidak membiarkan sesuatu yang salah di hadapannya. Beliau tidak mendiamkan sesuatu yang keliru, kecuali menegurnya. Sebaliknya, segala hal yang terjadi atau diucapkan di hadapan Rasulullah S.A.W, sedangkan beliau membiarkan atau mendiamkannya, maka itu dianggap sebagai persetujuan Rasulullah S.A.W yang memiliki legitimasi hukum di dalam Islam". Dalam hadis ini Rasullullah S.A.W. mengingatkan bahawa yang benar justeru adalah tidak menghilangkan rasa malu dalam diri saudaranya dan biarkan saja seseorang itu memiliki sifat malu. Ia adalah akhlak yang disunnahkan. Malu adalah sebahagian daripada iman.
Makna luaran dan dalaman dalam Hikayat Sulalatus Salatin juga boleh dilihat pada halaman 118, iaitu:
Maka Karaeng Mejokok pun tahu akan kelakuan anaknya itu. Maka tiada diberinya oleh ayahanda baginda Karaeng Mejokok. Maka Karaeng Mejokok pun berkata kepada anakanda baginda, Karaeng Semerluki, “Hai anakku, jikalau hendak beristeri baik parasnya seperti ma(‘) bongsu itu pergilah engkau merompak ke Hujung Tanah, mencari perempuan serupa dengan dia”.
(Sulalatus Salatin, 1997:118)
            Petikan di atas menceritakan Karaeng Mejokok, yang menyuruh anaknya ‘merompak’ ke Hujung Tanah untuk mencari perempuan yang seiras dengan ibunya sendiri. Hal ini demikian kerana, Karaeng Semerluki jatuh hati terhadap ibunya sendiri. ‘Merompak’ yang dimaksudkan oleh pengarang bukanlah merampas segala harta benda orang lain, tetapi merantau ke negeri-negeri orang.
Berdasarkan sfera fungsional atau kebenaran hakikinya dalam teks di atas, seseorang yang ingin mencari isteri atau ibu kepada zuriatnya hendaklah berusaha mencari dan membuat pertimbangan yang sewajarnya dalam membuat pilihan. Hal ini demikain kerana, bagi menjamin zuriat keturunan yang baik, seseorang lelaki haruslah memilih pasangan yang baik akhlaknya, keturunannya serta agamanya. Hal ini bertepatan dengan hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim yang menyatakan “wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana garis keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya”. Oleh itu, untuk mendapatkan sesuatu yang baik, seseorang itu hendaklah rajin berusaha untuk mendapatkannya.
Selain itu, makna dalaman dan luaran ini juga boleh dilihat dalam Hikayat Sulalatus Salatin (1997) pada halaman 124.
Ada kadar sesaat maka kelihatan pula seorang perempuan tuha, bongkok lipat tiga belakangnya. Maka ia berkata pada Tun Mamad, “Adapun segala kata tuan hamba itu telah sudah dipersembahkan oleh Dang Raya Rani pada Puteri Gunung Ledang. Akan titah puteri, ‘Jikalau Raja Melaka hendak akan daku buatkanlah aku jambatan emas satu, jambatan perak satu, dari Melaka ke Gunung Ledang. Akan peminangannya hati nyamuk tujuh dulang, hati kuman tujuh dulang, air pinang muda setempayan, air mata setempayan, darah raja semangkuk dan darah anak raja-raja semangkuk. Jikalau demikian, maka kabullah pada hamba akan kehendak Raja Melaka itu”.
(Sulalatus Salatin, 1997:124)
            Petikan di atas adalah berkisarkan mengenai peminangan Puteri Gunung Ledang. Puteri Gunung Ledang telah menetapkan beberapa syarat kepada Sultan Mahmud Syah sekiranya Sultan Mahmud Syah ingin menjadikannya sebagai isteri.  Puteri Gunung Ledang telah mengemukakan tujuh syarat, iaitu satu jambatan emas, satu jambatan perak dari Melaka ke Gunung Ledang, hati nyamuk tujuh dulang, hati kuman tujuh dulang, air pinang muda setempayan, air mata setempayan dan darah raja muda semangkuk. Secara luarannya, kita dapat melihat bahawa Puteri Gunung Ledang bersetuju untuk menerima pinangan Sultan Mahmud Syah. Namun, dari segi dalamannya, syarat-syarat yang dikemukakan itu merupakan unsur penolakan secara halus.
            Berdasarkan sfera fungsional, kita dapat lihat bahawa sesuatu perkara itu mempunyai batasan atau hadnya yang tersendiri. Contohnya, seperti tujuh syarat atau permintaan Puteri Gunung Ledang yang meminta sesuatu yang agak mustahil dan berat untuk dilaksanakan walaupun oleh seorang raja. Salah satu syarat yang diberikan seperti tujuh dulang hati hama. Seperti yang kita sedia maklum, adalah mustahil untuk kita mencari hati hama walaupun satu dulang. Dalam kehidupan ini, kita perlulah melakukan sesuatu perkara mengikut kemampuan kita sendiri dan tidak melampaui batas.
Selain itu juga, makna dalaman dan luaran ini juga boleh dilihat dalam Hikayat Sulalatus Salatin (1997) pada halaman 157.
Sekali persetua Sultan Mahmud Syah pergi bermain dengan isterinya Tun Biajit, anak Laksamana. Tatkala itu ia tiada di rumah, pergi ke pegangannya. Maka di suatu malam baginda pergi ke rumah isteri Tun Biajit. Setelah dini hari maka baginda pun kembali, segera bertemu dengan Tun Biajit, baharu datang dari air, diiringkan seberapa orangnya, terlalu banyak. Akan Sultan Mahmud Syah tiada berapa orang mengiringkan baginda. Maka Tun Biajit pun tahu akan Sultan Mahmud Syah turun dari rumahnya.
(Sulalatus Salatin, 1997:157)
            Dalam perenggan di atas, pengarang menggunakan perkataan ‘bermain’ untuk menggambarkan situasi yang berlaku antara Sultan Mahmud Syah dengan isteri Tun Biajit. ‘Bermain’ yang dimaksudkan adalah bermukah ataupun bersekedudukan. Sultan Mahmud Syah pergi ke rumah Tun Biajit semasa ketiadaan Tun Biajit untuk menemui isteri Tun Biajit dan melakukan hubungan terlarang.
            Secara fungsionalnya, sudah lumrah bagi lelaki dan perempuan mempunyai perasaan atau berkeinginan antara satu sama lain. Perasaan atau hawa nafsu yang wujud itu semakin membara apabila mereka duduk berdua-duaan di tempat yang sunyi. Hal ini bertepatan dengan dalil yang mengatakan bahawa “Janganlah seorang lelaki dan seorang wanita berdua-duaan bersama melainkan jika ditemani oleh mahramnya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari) dan “Janganlah seorang lelaki dan seorang wanita berdua-duaan bersama kerana Syaitan akan hadir sebagai orang ketiga.” (Hadis Riwayat Ahmad, al-Musnad).
Makna luaran dan dalaman dalam Hikayat Sulalatus Salatin (1997) juga boleh dilihat pada halaman 20, iaitu:
Maka ada dua orang perempuan baru diam di sana; Uwan Empuk dan Uwan Malini namanya. Keduanya berhuma di Bukit Seguntang itu, terlalulah luas humanya itu, syahadan terlalulah jadi padinya, tiada dapat terkatakan lagi.
(Sulalatus Salatin, 1997:20)
            Dalam petikan di atas, dikatakan bahawa terdapat dua orang perempuan yang ‘diam’ di sana. Secara tersiratnya, pengarang ingin mengatakan bahawa terdapat dua orang perempuan, iaitu Uwan Empuk dan Uwan Malini yang tinggal di kawasan tersebut. Kawasan yang dimaksudkan ialah Bukit Seguntang.
            Secara fungsionalnya, semua manusia memerlukan keperluan-keperluan asas kehidupan seperti makanan, kasih sayang, keselamatan dan apa yang paling penting sekali adalah tempat tinggal. Tempat tinggal amat penting bagi manusia untuk berlindung daripada hujan, panas, tempat untuk berehat, binatang-binatang buas dan malapetaka lain. Dengan adanya rumah, kita dapat mewujudkan kemesraan sesama ahli keluarga kita, iaitu kita boleh berbincang dan bermain-main dengan anggota keluarga yang lain. Rumah yang kemas, bersih dan teratur kedudukannya amat selesa untuk didiami.
Makna luaran dan dalaman dalam Hikayat Sulalatus Salatin juga boleh dilihat pada halaman 53, iaitu:
Maka sahut Sidi Samayuddin, “Baiklah kepala bercerai dengan badan, jangan bercerai dengan tuan”. Maka oleh Sultan Malik al-Zahir disuruhnya kerat lehernya Sidi Samayuddin, kepalanya itu dibuangkan ke laut, badannya disulakan di Kuala Paya”.
(Sulalatus Salatin, 1997:53)
            Petikan di atas memberitahu bahawa Sidi Samayuddin sanggup kehilangan nyawanya sendiri dan tidak rela ‘bercerai’ dengan tuannya, iaitu Sultan Malik al-Mansur. Hal ini demikian kerana, dia diberi pilihan oleh Sultan Malik al-Zahir.  Sekiranya dia ingin mengikut Sultan Malik al-Mansur, dia akan dibunuh. Sekiranya dia tidak mahu mengikut Sultan Malik al-Mansur, dia akan dilepaskan. Walau bagaimanapun, dia lebih rela mempertaruhkan nyawanya demi menunjukkan kesetiaan dirinya terhadap tuannya.
            Secara fungsionalnya, seseorang hamba atau pekerja perlulah menumpahkan sepenuh taat setia kepada tuan atau majikannya selagi apa-apa pekerjaan yang diberikan olehnya tidak melanggar syariat. Tidak ramai pekerja yang mampu memberikan kesetiaan ataupun komitmen terhadap tuan atau majikan mereka. Tambahan lagi, apabila mengambil kira faktor keikhlasan mereka apabila bekerja di bawah pentadbiran orang lain. Dalam hal ini, seseorang majikan perlu berasa bertuah apabila memiliki pekerja yang setia, rajin, amanah dan jujur.


PENUTUP
Karya-karya agung sastera sememangnya mempunyai nilai estetik, sama ada pada tahap tinggi atau bertaraf rendah. Nilai estetik ini seharusnya dapat dinikmati sebagai nikmat ketika membaca, menghayati dan memahami setiap hasil karya. Begitulah bagi karya novel, cerpen, puisi, (pantun, syair, gurindam, seloka dan sajak), drama dan sebagainya ada terselit nilai-nilai estetik dan keindahan.Justeru, sentuhan rasa dan fikir dapat dirasakan oleh pembaca dengan melihat kecerdasan dan jalinan keindahan bahasa seseorang pengarang. Luahan hati dan getar jiwa seni pengarang melalui kata-kata dan bayangan alam budaya kehidupan masyarakat. Hal ini telah diakui oleh banyak sarjana sastera. Nilai seni ini akan dapat dirasakan oleh pembaca yang cekap menangkap dengan mata akal dan mata fikir hasil seni sastera. Hal ini demikian kerana, falsafah estetik ada hubungannya yang tersendiri dengan nilai keindahan dan nilai keindahan adalah berpaksi kepada kesenian.
Teras teoretikal estetik ialah keindahan bermakna yang mendokong kebenaran. Keindahan teks terbahagi kepada dua iaitu keindahan luaran yang meliputi estetik bahasa yang tergambar pada penggunaan unsur-unsur dan gaya bahasa dan penyampaian bahasa. Kedua, keindahan dalaman yang meliputi estetik perutusan tergambar pada pemikiran pengarang yang sejajar dengan kebenaran (sejajar dengan ajaran agama Islam dan sejajar dengan realiti). Kebenaran adalah teras penting estetik. Teks kesusasteraan seharusnya mendokong kebenaran di sisi agama dan di sisi realiti. Hal ini bermakna teks kesusasteraan bukannya semata-mata imaginasi atau fantasi kosong pengarang, sebaliknya sebuah wadah ilmu, dakwah dan pengajaran untuk membawa manusia kepada kebenaran agama dan realiti (bukan angan-angan atau fantasi).
Oleh hal yang demikian, setiap karya yang dicipta mestilah meliputi keindahan dalaman isi, keindahan alam fizikal, keindahan fenomena, keindahan dalaman, keindahan luaran, keindahan mutlak dan keindahan rohani yang kesemuanya dapat diseimbangkan dalam karya yang dicipta. Begitulah sukar dan payah setiap pengkarya sastera menghasilkan karya yang baik disertai dengan nilai-nilai keindahan dan estetik yang unggul. Kekuatan bahasa dan keindahan pengarang menggunakan bahasa yang indah dan berkesan akal kekal dalam ingatan para pembaca yang akhirnya memberikan teladan yang baik kepada mereka.


Kesimpulannya, teks dalam karya agung mengandungi pelbagai nilai estetik dari sudut luaran dan dalaman. Karya-karya agung Melayu memaparkan aneka kisah dari zaman dulu kala yang banyak memberikan sentuhan moral, pendidikan, pengajaran dan tauladan kepada kita. Karya agung ini seharusnya dibanggakan kerana dari situlah kita sebagai orang Melayu dapat mencari dan mendedahkan kehebatan penulisannya dari pelbagai sudut. Karya agung ini menjadi satu wadah untuk kita untuk menggali ilmu yang telah diselitkan dalam lipatan sejarah. Secara ringkasnya, teks karya agung, Sejarah Melayu harus diselidik dengan lebih mendalam supaya warisan dari nenek moyang kita ini tidak disia-siakan walaupun kita menjalani kehidupan pada zaman yang serba canggih ini.



* MAKLUMAT TAMBAHAN *


ESTETIKA DALAM SEJARAH MELAYU

Estetika ialah satu cabang falsafah yang mengkaji konsep tentang keindahan, cita rasa dan lain-lain. Menurut kamus sastera, estetika berasal daripada bahasa Greek iaitu "aisthetikos" yang berkaitan dengan deria pengamatan. Estetika pernah didefinisikan sebagai ilmu tentang keindahan dalam seni dan alam semesta, berhubung dengan watak, keadaan dan persesuaian dengan hukum. Dalam karya sastera, estetika merupakan salah satu cabang ilmu tentang keindahan dengan memberikan penekanan terhadap konsep-konsep yang dianggap indah dalam sesebuah karya.

Nilai estetika dalam Sulalatus Salatin sememangnya kaya dengan pelbagai keindahan bahasa masyarakat terdahulu dan bahasa istananya. Sulalatus Salatin yang diertikan sebagai asal usul raja-raja ini merupakan sebuah teks sastera yang mengandungi pelbagai nilai estetikanya. Nilai estetika ini dapat dikesan melalui penggunaannya gaya bahasa yang tersusun dan begitu indah apabila diungkapkan oleh pembaca. 

Jenis Ayat

Gaya bahasa menurut Nik Hassan Basri Ab. Kadir (2005:3) adalah cara atau ragam bahasa yang digunakan oleh seseorang. Cara penyampaiannya termasuklah pertuturan ataupun penulisan. Kepelbagaian gaya bahasa ini dapat dilihat menerusi aspek ayat yang digunakan. Dalam Sulalatus Salatin, kebanyakan perkataan yang digunakan adalah ayat pasif. Ayat pasif ini pula dapat dibahagikan kepada ayat pasif biasa dan ayat pasif khas. Ayat pasif biasa yang digunakan adalah seperti berikut:

"Maka dikuncinya oleh baginda pintunya peti itu dari dalam. Maka dihulurkan oranglah ke dalam laut" 
(Sejarah Melayu, 1988: 12)

"Maka datang pula raga itu kepada Raja Maluku, maka disepaknya sendiri berpenanak-penanak raga itu di atas, tiada turun lagi melainkan apabila hendak diberikannya pada orang lain; demikianlah tahunya Raja Maluku itu bersepak raga, dapat dibawanya naik tangga".

(Sejarah Melayu, 1988: 133)

Dalam kedua-dua contoh penggunaan ayat pasif biasa di atas, perkataan yang digariskan memberikan tanda sesuatu ayat yang diucapkan itu berbentuk ayat pasfi biasa. Penggunaan ayat pasif biasa ini, jika dilihat dalam contoh yang diberikan, perkataan yang digariskan adalah perkataan yang bermula dengan imbuhan "-di". 

Penggunaan ayat pasif khas adalah seperti berikut:

"Maka oleh Sang Sapurba segala raja-raja yang datang itu sememangnya diberikannya persalinan"
(Sejarah Melayu, 1988: 92)

"Maka oleh Sultan Mansur Shah akan Raja Merlang Inderagiri dikahwinkan baginda dengan anakanda baginda Puteri Bakal; maka tiada diberi kembali ke Inderahiri"
(Sejarah Melayu, 1988: 92)

Dalam contoh yang diberikan seperti di atas, penggunaan perkataan "oleh" menandakan bahawa ayat tersebut adalah ayat pasif khas.


Gaya Bahasa

1. Bidalan Arab

Bidalan Arab dimasukkan ketika menceritakan tentang perasaan Sultan Mahmud setelah mendengar sembah Laksamana mengenai Bendahara Seri Maharaja yang dikatakan hendak menderhaka.

"Al mahabbat bain niyat, Wal 'asyiq fikr niyat"

Ertinyaa: "yang kasih itu antara tiada dan berahi itu bicara tiada"
(Sulalatus Salatin: 257)

2. Unsur-unsur Bahasa Jawa

Penggunaan bahasa Jawa pada watak-watak yang berkenaan memberi kesan yang mendalam dari segi percakapan dan peristiwa. Contoh berikut adalah beberapa topik dalam teks yang menunjukkan penggunaan bahasa Jawa.

Episod Patih Adam menculik Tun Minda
"Dengan demikian keempatpuluhnya habis mati dibunuh orang. Maka diberitahu oleh penakawannya pada Patih Adam, katanya, "Punapa karsa andeka dening peria'i punika kabeh sampun pejah"
(Sulalatus Salatin: 212)

No comments:

Post a Comment