Monday, 27 May 2013

KOLEKSI ARTIKEL BERHUBUNG KARYA AGUNG

1)                  Koleksi Artikel Karya Agung : Sejarah Melayu

Artikel 1
Tajuk: Pantun Sejarah Melayu
Penulis: Siti Zaleha M. Hashim
Perbincangan tentang Sulalatus Salatin dan juga dikenali sebagai Sejarah Melayu telah banyak dilakukan sejak awal kurun ke-19. Walau bagaimanapun, perbincangan tentang karya agung ini tidak pernah berakhir. Tajuk di atas merupakan salah satu artikel yang berkaitan dengan Sejarah Melayu yang ditulis oleh Siti Zaleha M. Hashim. Artikel ini termuat dalam Majalah Pelita Bahasa yang dikeluarkan pada bulan Jun tahun 2007. Dalam artikel tersebut penulis telah menghuraikan maksud pantun yang terdapat dalam penceritaan Sejarah Melayu secara lebih terperinci. Penulis juga telah memilih dua rangkap pantun pada awal penulisannya yang menimbulkan banyak persoalan jika kita membaca kedua-dua rangkap tersebut. Pantun tersebut adalah seperti berikut:
            i)          Telur itik dari Singgora,
                        Pandan terletak dilingkahi;
                        Darahnya titik di Singapura,
                        Badannya terlantar di Langkawi.


            ii)         Carik baju raja,
                        Dilompati todak;
                        Bukan disahaja,
                        Sebab akal budak.
Kedua-dua pantun tersebut tidak dapat dibongkar rahsia ceritanya jika pembaca tidak membaca Sejarah Melayu. Sebenarnya pantun-pantun yang dikarang pada zaman dahulu ditulis berdasarkan peristiwa sejarah yang berlaku pada zaman itu. Dalam Sejarah Melayu ini, terdapat peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam pemerintahan kesultanan Melayu dan peraturan-peraturan raja ditulis dalam bentuk pantun. Hakikatnya, bahasa yang indah sangat penting dalam penciptaan pantun-pantun Melayu. Tanpa bahasa yang indah, pantun yang dikarang atau dibacakan tidak terasa keindahannya. Oleh itu, para pencipta pantun dan pemantun zaman lampau sangat bijaksana memilih kata-kata tentang penggunaan bahasa yang berkaitan dengan alam, kehidupan, adat istiadat dan budaya masyarakat Melayu. Pantun yang dikarang juga telah melalui pemerhatian yang teliti, penelitian yang rapi serta pengalaman baharulah sesebuah pantun itu dicipta dengan fikiran yang bijaksana.

Artikel 2
Tajuk: Menghayati Karya Sastera Klasik
Penulis: Shamran Sarahan
Artikel yang ditulis oleh Shamran Sarahan ini telah disiarkan pada 9 Jun 2012. Penulis berpendapat bahawa sebilangan besar masyarakat sekarang tidak lagi menghiraukan karya klasik kerana mereka beranggapan bahawa karya tersebut ditenggelami arus kemodenan yang lebih bersifat terkini.  Atas kesedaran itu, Balai Seni Visual Negara (BSVN) meng­adakan Pameran Sulalatus Salatin Empayar Kesultanan Melayu Melaka sebagai jalan untuk menarik minat orang ramai menghayati karya sastera klasik atau tradisional. Perkara yang unik dalam pameran ini, ia tidak mempamerkan karya berkenaan dalam bentuk teks, sebaliknya diadaptasi dalam bentuk lukisan yang disusun mengikut catatan yang terkandung dalam karya berkenaan. Ia dipersembahkan dalam 49 lukisan dan perinciannya dipapar mengikut susunan peristiwa pembukaan Melaka, saat-saat kejatuhan dan kegemilangan empayar Melaka di Nusantara ketika itu serta turut diselitkan dengan lukisan tokoh pejuang seperti Hang Tuah. 
Sulalatus Salatin ialah karya penting dalam me­nyingkap sejarah Melayu lama dan zaman kegemilangannya, justeru ia patut dihebahkan kepada orang ramai, khususnya generasi muda. Karya ini dikategorikan sebagai sastera berunsur sejarah yang meriwayatkan mengenai Empayar Kesultanan Melayu dari 1400 hingga 1511, gambaran kehidupan bangsa Melayu, Raja Melayu, adat istiadat, kepahlawanan dan kesetiaan rakyat, hubungan diplomatik kesultanan Melayu dan zaman kejatuhannya. Sejarah Melayu telah memberi gambaran tentang sejarah negeri Melaka pada abad ke-15. Melaka digambarkan sebagai sebuah negara kota dan Bandar pelabuhan yang terbesar di Alam Melayu. Bandar tersebut telah menjadi pusat tumpuan pelbagai bangsa  termasuklah Arab, Tamil, Cina, dan Jawa. Sejarah Melayu menggambarkan tentang kebesaran Kerajaan Melaka dengan menceritakan tentang keagungan golongan pemerintah dengan segala peraturan dan adat istiadat yang menarik seperti peraturan kedudukanpara pembesar kerajaan yang diaturkan mengikut gelaran dan pangkat seseorang itu di dalam Kerajaan Melaka.
Artikel 3
Tajuk: Unsur-unsur Melayu dalam Pensejarahan
Tajuk penulisan di atas membincangkan Sejarah Melayu berdasarkan beberapa persoalan termasuklah dari aspek politik, sosial, ekonomi, adat dan budaya secara terperinci. Antara perkara yang dibincangkan ialah sistem (budaya) politik, stratifikasi sosial, sistem adat, sistem ekonomi, sistem kepercayaan dan agama, kedudukan wanita serta kesenian dan hiburan. Dalam Sejarah Melayu, aspek budaya politik boleh dikatakan antara cerita paling banyak dimuatkan. Contohnya, peranan raja sebagai pemerintah dan kekuasaan mutlak yang ada pada raja. Dengan kuasa yang ada pada mereka, raja berhak melantik beberapa orang pembesar. Kuasa mutlak yang ada pada raja pula ialah baginda berhak menitahkan rakyatnya. Sekiranya ada rakyat yang didapati enggan menurut perintah, maka rakyat tersebut berhak dijatuhkan hukuman mengikut budi bicara raja. Namun, daulat yang ada pada raja menyebabkan rakyat jarang bertindak menentang. Ini disebabkan mereka takut ditimpa oleh suatu musibah yang dikenali sebagai tulah raja.
Kuasa raja serta peranannya jelas dapat dilihat dalam Sejarah Melayu. Bermula dengan wa'adat di antara Demang Lebar Daun dengan Nila Utama (Sang Sapurba) yang mengisytiharkan tentang hak rakyat yang sepatutnya mendapat lindungan daripada pemerintah. Manakala raja pula berhak melindungi rakyat di bawahnya. Contoh-contoh peranan dan kekuasaan raja ialah Raja Syahrum Nawi telah menitahkan Awi Dicu untuk menangkap raja Samudera dan dijadikan gembala ayam baginda. Walau bagaimanapun, Alt Ghiyatuddin yang menang dalam permainan catur telah meminta pembela ayam itu sebagai hadiahnya pula. Demikian juga halnya dengan Paduka Seri Maharaja yang menitahkan orang supaya membunuh Tun Jana Khatib. Tun Jana Khatib dijatuhkan hukuman kerana difitnah menunjukkan kepandaiannya di hadapan permaisuri baginda. Akibat dari itu, todak telah menyerang Singapura.
Stratifikasi masyarakat pula lebih menggambarkan tentang struktur sosial masyarakat. Dalam Sejarah Melayu, masyarakat Melayu digambarkan mempunyai struktur yang tersusun. lanya didahului oleh seorang raja sebagai pemerintah. Baginda akan dikelilingi oleh kerabat-kerabat di raja, permaisuri, putera-puteri raja serta kaum kerabat di raja yang lain. Berada di bawah baginda ialah golongan pentadbir atau lebih dikenali juga sebagai golongan bangsawan. Antara jawatan penting ialah seperti Bendahara, Laksamana, Penghulu Bendahari, Temenggung, Syahbandar, Bentara dan lain-lain lagi. Selain itu, golongan ulama juga berada dalam hierarki ini seperti Makhdum, Sayyid, Maulana dan Kadhi. Seterusnya ialah golongan rakyat biasa yang merdeka. Biasanya golongan ini terdiri dari pedagang-pedagang, petani, tukang-tukang mahir serta saudagar-saudagar. Contoh yang terkenal dalam Sejarah Melayu ialah seperti Hang Isap serta Raja Mandeliar, Mina Sura Dewana, Kitul, Ali Manu Nayan dan Patih Adam yang rapat dengan golongan bangsawan.
Melalui aspek sosio ekonomi, Sejarah Melayu memperlihatkan tentang sistem-sistem ekonomi awal masyarakat di Kepulauan Melayu amnya. Pada tahap awal, masyarakat digambarkan dengan kegiatan ekonomi berbentuk sara diri. Antara yang diusahakan ialah seperti kegiatan pertanian, nelayan dan berburu. Hal ini merupakan gambaran ekonomi sebelum kedatangan pedagang luar. Selepas itu barulah muncul kegiatan perdagangan sehingga Melaka terkenal sebagai pelabuhan enterport.
Dari sudut kepercayaan dan agama, ianya merupakan dua aspek sosial yang sukar dipisahkan. Antara amalan atau kepercayaan awal penduduk ialah ajaran animisme dan ajaran Hindu-Buddha. Dalam agama animisme, para penganutnya menganggap segala benda mempunyai semangat dan kuasa ghaib. Ini menyebabkan wujudnya pemujaan terhadap batu-batan, pokok-pokok serta fenomena-fenomena alam yang lain. Kepercayaan penduduk juga dikaitkan dengan hantu, jin, jembalang serta makhluk-makhluk halus yang menjadi penunggu tempat-tempat tertentu. Dalam hal ini, khidmat pawang, dukun atau bomoh amat diperlukan untuk berhubung dengan makhluk-makhluk tersebut. Sebagai contohnya dalam Sejarah Melayu, akibat gangguan daripada makhluk yang dikatakan sebagai penunggu, Sultan Abdul Jalal terpaksa memindahkan pusat pemerintahannya. Kedua-dua ajaran agama ini amat sebati dalam jiwa penduduk sehinggalah berubah sedikit dengan kedatangan ajaran agama Islam. Walau bagaimanapun, meskipun agama Islam mula diterima, tetapi penganut ajaran animisme dan Hindu-Buddha masih sukar dikikis sehinggakan kedua-dua agama itu dicampur-aduk dengan ajaran agama Islam.

2)                  Koleksi Artikel Karya Agung : Sulalatus Salatin

Artikel 1
Tajuk:  Nasionalisme dalam Sulalatus Salatin

Artikel yang bertajuk ‘Nasionalisme dalam Sulalatus Salatin’ yang dipetik daripada laman http://mimbarkata.blogspot.com/2013/02/nasionalisme-dan-sulalatus-salatin.html  menceritakan semangat nasionalisme atau semangat kebangsaan yang wujud dalam penceritaan Sulalatus Salatin. Dalam artikel tersebut juga ada menceritakan dengan lebih terperinci tentang definisi nasionalisme itu sendiri dan sedikit perbezaannya dengan semangat patriotisme. Selain itu, aspek-aspek yang merangkumi nilai nasionalisme turut dihuraikan dengan lebih mendalam berpandukan pengkisahan yang terkandung dalam Sulalatus Salatin. Bagi mengukuhkan lagi hujah yang dikemukakan dalam artikel tersebut, contoh-contoh petikan juga ada diselitkan sebagai bahan bukti yang nyata tentang nasionalisme yang wujud dalam karya agung itu sendiri. Adanya contoh-contoh petikan daripada karya agung tersebut membolehkan khalayak pembaca lebih berminat untuk mendalami penulisan berkenaan.
            Nasionalisme membawa maksud sentimen kecintaan terhadap sesebuah negara. Nasionalisme merupakan sentimen dalam kalangan penghuni sesuatu wilayah tertentu. Perasaan ini dapat dilihat apabila rakyat sesuatu wilayah itu menggunakan lambang-lambang tertentu seperti sempadan dan ibu kota bagi menentukan taraf negara bangsa, keperibadian kebangsaan, kewarganegaraan, bahasa kebangsaan, ekonomi, kebudayaan dan kesenian, bendera, lagu kebangsaan dan lain-lain. Nasionalisme ialah gerakan kesedaran yang menumpukan perhatian bagi menentukan nasib sendiri, bangsa, dan negara untuk mencapai kebebasan dan kesejahteraan serta memupuk keperibadian sejati. Ini berpunca daripada tekanan dan pengaruh asing atau penjajah sehingga anak negeri merasa lemah dan tertinggal dalam lapangan ekonomi, sosial, politik, dan kebudayaan. Abdul Latif Bakar (1998), “Nasionalisme adalah sentimen dalam kalangan penghuni sesuatu wilayah itu menggunakan lambang-lambang tertentu sempadan dan ibu kota bagi menentu taraf negara bangsa, keperibadian kebangsaan, kewarganegaraan, bahasa kebangsaan, ekonomi, kebudayaan dan kesenian, bendera, lagu kebangsaan dan lain-lain. Patriotisme pula meluapkan perasaan kesetiaan kepada negara dan ia menjadi unsur-unsur penting nasionalisme.”
Dalam artikel tersebut, penulis ada menceritakan bahawa nasionalisme yang kukuh diperlihatkan melalui tindakan peperangan. Semasa pemerintahan Sultan Mansor Syah, baginda telah berhasrat utuk meluaskan tanah jajahannya. Oleh itu, baginda telah menghantar Paduka Raja, hulubalang, Tun Pikrama, Tun Menteri dan Seri Bija Diraja (Datuk Bongkok) ke Pahang. Dalam peperangan ini Pahang telah berjaya dikalahkan oleh Melaka. Maharaja Dewa Sura telah ditangkap oleh Seri Bija Diraja dan dibawa ke Melaka manakala anak Maharaja Dewa Sura, Puteri Wanang Seri telah dikahwini oleh Sultan Mansor Syah. Langkah peperangan adalah untuk mengelakkan berlakunya banyak kejadian penentangan terhadap raja. Negeri Kampar tidak tunduk kepada Melaka. Ini menyebabkan Kampar telah diserang oleh Melaka. Negeri Kampar kalah manakala rajanya Maharaja Jaya telah dapat dibunuh. Seri Nara Diraja telah diberi kuasa untuk memerintah Kampar. 

Artikel 2
tajuk: Unsur-unsur Islam dalam Sulalatus Salatin
Sumber: http://merintisjalan.blogspot.com/2011/02/4-unsur-unsur-islam-dalam sulalatus.html

Dalam artikel yang dipetik daripada laman http://merintisjalan.blogspot.com/2011/02/4-unsur-unsur-islam-dalam sulalatus.html, penulis mengetengahkan idea berkaitan unsur-unsur Islam yang terkandung dalam Sulalatus Salatin. Unsur-unsur ini dikaitkan dengan jalan cerita yang berlaku pada zaman tersebut  seperti yang terkandung dalam Sulalatus Salatin itu sendiri. Penulis cenderung mengaitkan unsur-unsur murni yang terdapat dalam ajaran Islam dengan penceritaan yang terkandung dalam Sulalatus Salatin. Berdasarkan artikel tersebut, ulasan terhadap unsur-unsur Islam dibuat berdasarkan kepada beberapa kriteria seperti sejarah kedatangan Islam di Pasai dan Melaka, penyebutan dan penonjolan tokoh-tokoh Islam serta adat istiadat dan perundangan.
Sebagai contoh, penulis ada menjelaskan bahawa  penceritaan mengenai kemasukan Islam ke Pasai dan Melaka telah di mitoskan di Pasai, Merah Silu di Islamkan oleh Fakir Muhammad. Pada malamnya bermimpi berpandangan dengan Rasulullah. Rasulullah meminta baginda menganga mulut. Diludahinya, pada keesokannya badannya berbau narawastu. Baginda dapat membaca al-Quran tanpa diajar, kemudian menukar namanya kepada Sultan Malikut Salleh.  Di Melaka, Raja Kecil Besar bermimpi berpandangan dengan keelokkan Rasulullah. Rasulullah meminta baginda mengucap dua kalimah syahadat dan meminta Raja Kecil Besar menukar namanya kepada Raja Muhammad. Keesokan harinya didapati badannya berbau narawastu dan kalam sudah dikhatankan. Baginda dapat membaca al-Quran.Mimpi baginda menjadi kenyataan di mana pada waktu asar  kapal Syed Abdul Aziz turun ke pantai Melaka dan beliau bersembahyang di situ. Tujuan di mitoskan kedatangan Islam ini adalah untuk  mengagungkan Islam. Ia memberi gambaran bahawa Islam benar-benar berkembang di Melaka, bermula di istana Melaka dan terus berkembang dalam kalangan rakyat jelata. Raja Melaka pertama yang beragama Islam ialah Sultan Muhammad Syah. Gelaran Sultan digunakan setelah Melaka memeluk Islam.
Bagi mengukuhkan lagi pandangan beliau tentang unsur Islam dalam Sulalatus Salatin, penulis ada mengetengahkan tentang teknik penulisan Sulalatus Salatin. Mukadimah dimulai dengan Bismillahirrahmanir-rahim. Dalam mukadimah juga disertakan ayat-ayat al-Quran dan diikuti pula dengan terjemahan dalam bahasa Melayu. Bagi menjelaskan sesuatu atau sebagai perbandingan, penulis artikel tersebut menyatakan bahawa pengarang ada  memasukkan syair dan bidalan Arab dengan disertakan terjemahannya sekali. Di samping itu, struktur penulisan yang terdapat dalam kitab tersebut juga menggunakan gaya penyampaian berbentuk khutbah. Hal ini dapat dilihat dengan jelas  dalam proses memberi nasihat yang meleret-leret yang dalam wasiat. Penggunaan kalimat-kalimat Arab - Parsi digunakan dalam ayat. Antaranya Syahbandar, alam, bahara, sahibul hikayat dan lain-lain.
Sulalatus Salatin juga menyentuh tantang corak pendidikan dan perkembangan ilmu keislaman. Istana digambarkan sebagai pusat pengajian ilmu-ilmu Islam. Pasai dikatakan menjadi sebagai pusat bermuzakarah mengenai ilmu fiqah mengikut mazhab Shafie. Istana dijadikan pusat pengajaran Islam dengan sultan dan pembesar turut belajar menuntut ilmu.

3) Koleksi Artikel Karya Agung : Hikayat Hang Tuah

Artikel 1
Tajuk: Hang Tuah dan Jiwa Bangsa yang Retak
Penulis: Muhammad Haji Salleh (Sasterawan Negera)
Sumber : Dewan Sastera, Ogos 2008
Artikel bertajuk ‘Hang Tuah dan Jiwa Bangsa yang Retak’ ini merupakan hasil penulisan Muhammad Haji Salleh, iaitu salah seorang Sasterawan Negara. Penulisan artikel ini telah dimuatkan dalam majalah Dewan Sastera pada Ogos 2008. Artikel ini mengandungi tiga sub-topik di bawahnya, iaitu yang pertama bertajuk Hang Tuah dan Sejarah Melayu, kedua ialah bentuk karya dan sub-topik ketiga ialah manuskrip Hikayat Hang Tuah di Perpustakaan Negara Malaysia. Pada permulaannya adalah berkisar mengenai pendapat tokoh-tokoh mengenai Hikayat Hang Tuah.  Kebanyakan tokoh mengatakan bahawa Hikayat Hang Tuah dikataka merupakan cerminan kepada watak seorang manusia yang unggul, iaitu seorang hamba yang berkhidmat sepenuhnya kepada tuannya. Penulis juga menyatakan pendapat sesetengah pihak bahawa Hang Tuah merupakan lambang bangsa Melayu, kerana beliau dipercayai  akan mengembalikan maruah bangsa, sekiranya maruah itu terhakis. Penulisan mengenai Hikayat Hang Tuah ini adalah untuk bacaan masyarakat supaya lebih dekat untuk mengetahui mengenai sejarah Hang Tuah.
Penulis memetik penulisan R.O Winstedt, iaitu seorang pengkaji sastera Melayu berketurunan British, beliau berpendapat bahawa Hikayat Hang Tuah merupakan satu-satunya roman Melayu asli kerana tidak dipengaruhi oleh unsur luar. Penulis juga ada menyelitkan pendapat Sulastin Sutrisno (1983) yang diambil dalam bukunya, iaitu beliau mengatakan Hikayat Hang Tuah sebagai “ khas Melayu, terikat kepada tradisi Melayu, tetapi sekali gus menurut tema dan bentuk internasional atau Melayu dalam konteks yang luas.”
Seterusnya, artikel ini juga berkisar mengenai Hang Tuah dan Sejarah Melayu. Hang Tuah dalam Sulalatus Salatin digambarkan sungguh tampan dan berada di Jawa bersama Sultan Alauddin untuk menjaganya dan juga menjaga nama baik Melaka. Penulis menceritakan bahawa selain Sulalatus Salatin, Hikayat Hang Tuah turut mendefinisikan watak dan peribadi Melayu, nilai dasarnya dan rupa kejayaannya. Artikel ini juga menerangkan bahawa Hang Tuah melalui Sulalatus Salatin merupakan manusia yang sederhana, menyerahkan sepenuh dirinya untuk berkhidmat kepada raja dan juga secara tidak langsung menjaga maruah dan nama Melaka serta bangsa Melayu.Pendapat tokoh dan pendekatan yang digunakan oleh beberapa orang tokoh juga ditulis oleh penulis bagi pengetahuan umum. Pendapat tokoh yang disebut dalam artikel ini ialah pendapat Leyden, pendapat John Crawfurd, pendapat Hooykaas, Kassim Ahmad dan ramai lagi. Pada tahun 1994, Muhammad Haji Salleh cuba melihat definisi wira dalam budaya Melaka. Kesemua tokoh ini memberikan hujah meraka mengenai Hikayat Hang Tuah.
Dalam sub-topik bentuk karya dikatakan bahawa Hikayat Hang Tuah merupakan sebuah epik Melayu yang menggalurkan kehidupan dan bakti seseorang. Dalam tajuk ini, penulis menceritakan serba sedikit perjalanan hidup Hang Tuah. Artikel ini juga memberitahu bahawa di Perpustakaan Negara terdapat dua manuskrip Hikayat Hang Tuah. Manuskrip pertama nombor dialognya ialah MSS1713 dan kedua ialah MSS1658. Manuskrip pertama lebih elok hasil tulisannya dan kertas yang digunakan berbanding tulisan dan kertas bagi manuskrip yang kedua. Penulis menceritakan sedikit mengenai kandungan manuskrip tersebut.
Kesimpulannya, artikel ini memberikan maklumat mengenai pendekatan dan pendapat tokoh mengenai penulisan Hikayat Hang Tuah.

Artikel 2
Tajuk : Polemik Hang Tuah
Penulis: Yusri Abdul Malek
Artikel “Polemik Hang Tuah” ini ditulis oleh Yusri Abdul Malek yang disiarkan dalam akhbar harian metro. Artikel ini  berkisar tentang pendebatan yang tercetus mengenai benarkah Hang Tuah dan Kesultanan Melayu Melaka itu wujud. Polemik ini wujud kerana tiada bukti nyata dan kukuh mengatakan bahawa Hang Tuah itu wujud. Tapak yang menjadi tempat  Kesultanan Melaka pada kurun ke-13 dan ke-14 juga, tidak dijumpai satu kubur sultan atau pembesar  pun di sana. Hal ini menimbulkan persoalan dalam kalangan pengkaji sejarah. Adakah Hang Tuah yang tertulis dalam Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu itu benar-benar wujud?
            Artikel ini seolah-olah mempersoalkan sejarah yang terkandung mengenai Hang Tuah yang tertulis dalam Hikayat Hang Tuah. Barang-barang diraja dan monumen juga tidak dijumpai sebagai bukti kewujudan Hang Tuah dan Kesultanan Melaka. Penulis menyatakan bahawa hanya tinggalan Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun sahaja yang dijumpai. Polemik ini juga tercetus apabila, seorang lelaki mengaku bahawa dia adalah keturunan Hang Tuah, iaitu generasi ke-12. Lelaki tersebut juga membawa naskhah Hikayat Hang Tuah dan dua gelang bertatah batu petir. Namun, Profesor Emeritus Datuk Khoo Kay Kim, iaitu seorang tokoh sejarah  pula berpendapat walaupun ada Hikayat Hang Tuah yang boleh dirujuk tetapi naskhah itu tidak dianggap ‘historiografi’ yang tepat kerana digarap dalam pelbagai versi yang sukar ditentukan versi mana yang dijadikan rujukan tepat kepada pengkaji sejarah.
            Oleh itu, hingga ke hari ini kewujudan Hang Tuah yang diceritakan melalui Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu ini dipersoalkan kesahihannya.

Artikel 3
Tajuk: Hikayat Hang Tuah Kemuncak Sastera Klasik
Penulis : Mazlan Nordin
Sumber : Utusan Malaysia
Artikel yang bertajuk ‘Hikayat Hang Tuah Kemuncak Sastera Klasik’ ini telah ditulis oleh Mazlan Nordin dan telah tersiar dalam akhbar Utusan Melayu. Penulis telah menceritakan mengenai kisah sultan tidur di riba Hang Jebat. Penulis telah memetik beberapa perenggan Hikayat Hang Tuah yang menceritakan perihal sultan dan Hang Jebat. Hal ini, berlaku kerana sultan dan dayang-dayang telah mendengar Hang Jebat membaca hikayat dan terlalu merdu suaranya. Oleh itu, sultan sangat suka mendengarnya sehingga tertidur di atas riba Hang Jebat. Berikut merupakan petikan Hikayat Hang Tuah yang telah penulis ambil sebagai bukti bahawa sultan pernah tidur di atas riba Hang Tuah:
Maka raja pun keluar duduk di bendul dihadap oleh segala biduanda. Maka Hang Jebat pun datang menghadap. Maka disuruhnya oleh raja membaca  hikayat, kerana ia tahu membawa suara bagai-bagai, tambahan suaranya terlalu baik. Maka Hang Jebat pun membawa hikayat, terlalu nyaring suaranya lagi merdu.
                               Maka segala dayang-dayang dan perwara dan gundik raja sekaliannya pun duduk mengintai di balik dinding, mengintaikan Hang Jebat membaca hikayat itu. Maka segala gundik raja pun berahilah akan Hang Jebat. Maka raja pun terlalu suka cita mendengar Hang Jebat membaca hikayat itu, suaranya terlalu manis seperti buluh perindu, kerana Hang Jebat pandai  mengadakan suara memberi sekalian mendengar dia pilu dan rawan, barang  siapa mendengar dia menjadi kasih hatinya. Maka raja pun beradulah di ribanya Hang Jebat. Maka Hang Jebat pun berhenti daripada membaca itu lalu bernyanyi pula mengulit raja beradu itu, terlalu sekali merdu suaranya. Maka raja pun tidurlah di riba Hang Jebat terlalu nyedar.

Di samping itu, penulis juga menceritakan mengenai perihal Hang Tuah. Hang tuah merupakan seorang hulubalang yang berani, taat setia dan berkhidmat sepenuh tenaganya untuk sultan. Hikayat Hang Tuah dikatakan sebagai kemuncak sastera klasik kerana hikayat ini merupakan satu-satunya karya sastera yang ditulis pada sekitar kurun ke-13 dan kurun ke-14. Hikayat ini tidak menceritakan mengenai perihal raja atau sultan tetapi memperihalkan mengenai seorang rakyat yang begitu taat kepada sultannya. Oleh itu, hikayat ini diangkat sebagai kemuncak karya sastera klasik pada zamannya.

Artikel 4
Tajuk : Bahasa Warna dalam Hikayat Hang Tuah
(Dewan Bahasa : Raja Masittah Raja Ariffin)
Artikel ini dipetik dalam Dewan Bahasa pada Mac 2009. Artikel ini berkisarkan tentang warna bahasa yang terdapat dalam Hikayat Hang Tuah yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, pada tahun 1968 yang diselenggarakan oleh Kassim Ahmad. Warna memang kaya dengan makna dan simbol yang tersembunyi. Simbol dan metafora membantu kita memahami bahasa dan bentuk pertuturan sehari-hari. Misalnya, warna merah dikaitkan dengan sifat agresif, semangat perjuangan yang berkobar-kobar, keberanian, dan sebagainya. Dalam HHT, warna merah digunakan bagi merujuk kepada batu permata, bunga, tempat, serta keadaan tubuh dan wajah yang marah.
            Selain itu, gabungan warna merah dan putih menghasilkan warna merah muda, merah jambu atau merah samar. Warna merah samar melahirkan sifat penyayang, mengambil berat, kelembutan, dan seumpamanya. Manakala, warna merah tua atau kesumba yang terdapat dalam hikayat Hang Tuah merujuk kepada warna bibir dan pakaian.
            Warna kuning dianggap warna yang menunjukkan sifat yang sangat kreatif dan berdaya intelektual. Warna ini juga merupakan simbol kebijaksanaan, kegembiraan dan keriangan. Dalam HHT, warna kuning digunakan terutamanya untuk pakaian diraja mahupun pakaian yang dianugerahi sultan kepada laksamana selain penggunaannya pada tempat dan bahagian-bahagian tertentu bangunan. Di samping itu, terdapat juga warna jingga atau oren yang dilihat sebagai bertenaga yang dapat merangsang minat dan kreativiti, dan dikaitkan dengan semangat dan ketahanan diri. Warna emas atau keemasan pula melambangkan kemewahan, sihat dan selalu bersifat optimis dan kejayaan seperti yang terdapat dalam hikayat yang dikaji. Warna hijau pula dalam HHT banyak merujuk kepada pakaian, haiwan dan tubuh badan.
            Warna ungu merupakan warna yang amat digemari dalam kalangan artis dan seniman. Terdapat juga kajian yang mengatakan bahawa warna ungu sebagai simbol magis dan misteri. Warna putih pula melambangkan ketulenan dan kesucian. Warna putih paling banyak disebut di dalam HHT berbanding dengan warna-warna yang lain. Selain kuda, buah kelapa, batu, benang, dan pakaian, warna putih digunakan untuk lembu dan buaya yang simbolik sifatnya.
            Terdapat juga penggunaan warna hitam yang kerap dikaitkan dengan upacara sihir, kegelapan, perkabungan dan dunia jenayah dalam sesetengah budaya. Dalam HHT, warna ini digunakan untuk batu, dan bahagian rumah seperti tangga dan papan.
            Seterusnya terdapat juga penggunaan warna kelabu yang melambangkan rasa sedih, berduka cita dan sebagainya yang menyatakan kurang pergerakan, emosi dan mengenal pasti cirri dan watak.
            Demikianlah, terdapat pelbagai bahasa warna dalam Hikayat Hang Tuah ini. Warna-warna ini memberikan makna yang sejagat dan juga batas atau sempadan silang budaya dengan menyampaikan mesej yang menjangkau etnik dan bangsa. Pada umumnya, warna dapat memberikan maksud yang tertentu.

4) Koleksi Artikel Karya Agung : Kitab Bustan al-Katibin

Pada tahun 1850 Masihi, di Melayu muncullah kitab yang monumental yang ditulis Raja Ali Haji yang ditulis dalam bahasa Arab Melayu yang berjudul Bustan al-Katibin. Menurut Prof. Hashim bin Musa dari Universiti Malaya, kitab ini merupakan tulisan paling awal tentang bahasa Melayu yang disusun oleh orang Melayu. Lapan tahun kemudian (1858 M), Raja Ali Haji juga menulis tentang bahasa Melayu, iaitu Pengetahuan Bahasa; Kamus Loghat Melayu Johor, Pahang, Riau, dan Kingga. Terang Prof Hashim yang memberi pengantar dan memperkenalkan kitab ini :
Sesungguhnya karya-karya tentang bahasa Melayu oleh Raja Ali Haji ini merupakan warisan yang amat berharga yang menjadi penyambung kepada tradisi pengajian bahasa dalam Islam yang bermula sejak zaman awal Islam lagi,”.
                                                                        (Bustan al-Katibin, Raja Ali Haji, 2005: xiii)
            Dalam Islam, memang ada keterkaitan yang dalam antara pemahaman bahasa atau ilmu dengan pentauhidan kepada Allah. Ungkap Prof. Hashim lagi,
Dalam Islam, pengajian bahasa khususnya bahasa Arab dan bahasa penganut Islam yang lain, merupakan ilmu alat untuk mencapai makrifat iaitu mengenali Allah dan seluruh kewujudan, memperteguh keimanan dan ketakwaan, dan menyemai adab kesopanan yang mulia, yang mengandungi antara lain ilmu-ilmu nahwu (sintaksis), saraf (morfologi), qawaid (bahasa), mantiq (logika), balaghah (retorik), istidlal (pendalilan), kalam (penghujahan) dan sebagainya.”
            Dalam kitabnya Bustanul Katibin ini, Raja Ali Haji memulai dengan Muqaddimah dengan judul Fi Fadhilati al ilmi wal aqli (Kelebihan ilmu dan akal). Pertamanya, ia mengutip hadis Rasulullah yang terkenal :
Barangsiapa dikehendaki Allah kebaikan, maka ia diberi pemahaman kepada ilmu agama (ad-diin).”
            Kemudian Raja Ali Haji menyatakan : “Adapun kelebihan akal itu seperti kata hukama husnu hilyah, ertinya akal itu sebaik-baik perhiasan. Dan lagi kata hukama al fadhlu bil aqli wal adabi la bil ahli wan nasabi, ertinya kelebihan itu (pada) akal dan adab dan tiada (bukan) sebab bangsa dan asal.” Maka terangnya,
Jikalau beberapa pun bangsa jka tiada ilmu dan akal dan adab, ke bawah juga jatuhnya, yakni kehinaan juga diperolehnya.”
            Di sini, Raja Ali Haji mengaitkan hubungan yang erat antara ilmu, akal dan adab. Ertinya agar akal dan adab seseorang, masyarakat atau bangsa menjadi baik (menjadi unggul), maka mesti diberi ilmu yang benar.

Tajuk      : Adab Menuntut Ilmu Dalam Sistem Pendidikan Negara, Elak Gejala Sosial
Penulis    : Nazmi Yaakub
Sumber : Berita Harian (Sesi Bicara Karya Agung, Bustan ai-Katibin atau Kitab Pengetahuan Bahasa - Perkaitannya dengan Isu Bahasa dan Budaya Meiayu Semasa)

Artikel ini membicarakan tentang cadangan kepada Kementerian Pelajaran agar memasukkan adab menuntut ilmu dalam sistem pendidikan negara ini dengan mengambil panduan daripada karya agung, Bustan al-Katibin atau Kitab Pengetahuan Bahasa. Prof Dr Hashim Musa, mencadangkan perkara terbabit kerana teks klasik karya Raja Ali Haji itu meletakkan pengajian bahasa Melayu berdasarkan tradisi pengajian Islam, sekali gus menghubungkan pelajar dengan nilai agama serta moral.
            Pengajian bahasa khususnya Arab yang kemudian yang turut diterapkan dalam bahasa Melayu, dianggap ilmu alat untuk mencapai makrifat, iaitu memperteguhkan keimanan dan ketakwaan, selain menyemai adab kesopanan yang mulia. Pendidikan mengenai adab menuntut ilmu seperti yang ditekankan dalam Kitab Pengetahuan Bahasa itu, penting diterapkan dalam sistem pendidikan kerana boleh menjadi penyelesaian dan jawapan kepada gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat kini.
            Cabaran dan krisis pendidikan kita timbul akibat kecelaruan ilmu apabila kita tidak lagi menekankan hakikat ilmu yang benar sehingga kekaburan terhadapnya menyebabkan kita hanya berjaya melahirkan pekerja mahir dan cekap, tetapi jahil mengenai hakikat kebenaran. Hal ini juga timbul kesan daripada ketiadaan penyemaian dan pemupukan adab sehingga melahirkan manusia kurang adab, rendah budi bahasa dan pekerti serta luntur nilai murni dan akhlak mulia. Prof Hashim yakin bahawa gejala sosial yang tidak dapat dibendung itu, diburukkan pula dengan kemelut politik yang tidak menentu dan membingungkan rakyat, sekali gus mencabar kestabilan dan perpaduan negara bangsa. Hakikatnya banyak gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat kini ada kaitan dengan alam persekolahan dalam bentuk gejala ponteng sekolah, samseng, percurian, kebiadapan, lucah, bacul, tidak hormat dan patuh kepada guru serta peraturan.

 Sistem pendidikan kini gagal menyemai dan memupuk budi bahasa, akal budi yang tinggi, adab sopan, akhlak dan budi pekerti mulia dalam kalangan generasi muda. Perkara itu dikatakan berpunca daripada kegagalan sistem pendidikan dalam mengutamakan penyemaian dan pemupukan ilmu yang benar dan bermanfaat, sebaliknya tumpuan diberikan kepada ilmu kemahiran dan maklumat. Pendidikan adab sopan, budi pekerti dan akhlak mulia terus diabaikan, sedangkan pendidikan itu penting dalam melahirkan generasi berdaya usaha, juang dan tahan. Inilah cabaran dan krisis masa kini yang melanda masyarakat kesan daripada keadaan kita yang tersisih daripada tradisi pendidikan warisan sedangkan terbukti berfungsi untuk membina tamadun bangsa yang tinggi.

Khalayak bicara diberitahu, Kitab Pengetahuan Bahasa mendahulukan tujuh perkataan yang menjadi kata kunci bagi seluruh ilmu pengetahuan iaitu Allah; an-Nabi atau Nabi Muhammad saw; al-Ashab (sahabat Rasullullah); al- Ahbar (ulama); al-Insan (manusia); al-Awwal (dunia) dan al-Akhirat (akhirat). Tujuh asas konsep ilmu dalam bahasa Melayu itu perlu dipelajari, difahami dan diyakini bangsa Melayu apabila mempelajari bahasanya agar mereka dapat menerangkan kedudukan diri sebagai insan dalam konteks hubungan dengan Allah, dunia dan akhirat serta manusia. Hierarki kejadian dan penciptaan alam semesta pula dikatakan terkandung dalam konsep kosmologi, manakala martabat ilmu pula berada dalam konsep apisetmologi, iaitu al-Nabi, al-Ashab dan al-Ahbar.




No comments:

Post a Comment